När andra världskriget var över valde Allan Brodd att starta en bilfirma i Skänninge. Han åkte med postbilen till Stockholm för att hämta begagnade bilar som han sedan sålde vidare. 79 år har gått sedan dess och företaget har kontinuerligt utvecklats, men utan att ändra sin grundfilosofi – att erbjuda hög kvalitet och personlig service, utan att sträva efter att bli större än nödvändigt.
– Vi vill inte bli större, vi vill bli bättre, säger Mikael Brodd, vd på Bil Brodd.
Snart dags för fjärde generationen
För i en tid när de flesta bilfirmor satsar på att expandera sticker Bil Brodd ut. De är 15 anställda och har inga planer på att växa.
– Om man blir för stor tappar man lätt kontrollen. Vi vill kunna garantera kvalitet i varje bil vi säljer, och därför har vi inte haft en enda ARN-anmälning (Allmänna reklamationsnämnden) heller. Klart att det dyker upp problem, men då får man lösa det så att kunden blir nöjd, säger Mikael Brodd.
Han är tredje generationen Brodd som driver firman. Han har jobbat här i 30 år och några år till lär det, men sedan är det dags för nästa generation att ta över.
– Ju snabbare sönerna vill ta över desto bättre, skrattar Mikael Brodd, innan han får en seriösare ton i rösten.
– Att de vill föra traditionen vidare känns så klart jättekul.
Kia-återförsäljare
Genom åren har Bil Brodd erbjudit sina kunder en rad olika bilmärken, men sedan 2009 har de varit återförsäljare av Kia, och det lyfter Mikael Brodd fram som en anledning att företaget har klarat sig så bra de senaste åren. En annan nyckel till framgången är servicen, och att det uppskattas är något som inte minst bevisas av att Bil Brodd har många återkommande kunder.
– Ingen kan gå in i bilhallen utan att bli sedd. Vi hjälper direkt, även efter att köpet är gjort. Behövs det en lånebil löser vi det också såklart, säger Birgitta Kindgren, som har jobbat på företaget i 30 år.
– Vi har en kund som har köpt 30 bilar av oss, och det är ett tecken på att vi gör något bra, säger säljaren Magnus Rosenstam.