Personalfrågor på djupet

Efter mer än tjugo år som anställd inom HR kände Louise Fältskog att det var dags för något nytt. Genom åren hade hon fått gedigen kunskap om personalfrågor från olika branscher och internationella företag. Men nu hade hon kommit till en punkt i livet där hon behövde utmana sig själv.

  Louise Fältskog sade upp sig och startade eget företag - FAB HR.

Louise Fältskog sade upp sig och startade eget företag - FAB HR.

Foto: Niclas Kindahl, Fotofabriken

Native2021-11-08 14:14
Detta är ett annonssamarbete.

– Min livsfilosofi är att livet är ett lärande och jag ville våga mycket att jag även kunde misslyckas. Därför sa jag upp mig. Och startade ett företag. Att det blev inom HR är för att det är det jag kan och är bra på. 

Den här gången skulle hon göra det på sitt sätt. 2018 registrerades FAB HR som står för Fältskog AB Human Resources. Eller Fabulous Human Resources om man så vill.

– Förutom att jag lärt mig mycket har det ett värde att få bestämma också, som att inriktningen för FAB HR är att alltid ha med sig hjärtat i det vi gör. Hjärtat ska vara vår kompass.

Idag är de tre delägare, företaget har fyra anställda och en student som kommer in och arbetar på timmar. 

– Att vi är i olika åldrar är värdefullt. Erfarenhet och nytänkande är en bra kombination. Vi är FAB 5, skrattar Louise. 

Men målet är att bli 10-20 medarbetare inom en femårsperiod.

– Jag visste redan från början att jag inte ville jobba själv utan ha ett team. Jag vill vara en förebild för kvinnor och visa att det går att tänka större. 

Louises första kontakt med Almi var en inbjudan till kvinnonätverket Qbusiness men mest nytta har hon haft av sin personliga företagscoach.

– Det var precis vad jag behövde. Vi har träffats under ett år och pratat företagsbyggande. Hon har varit jättebra att bolla med och utmanat mig genom sina frågor. Jag har tvingats bli tydligare med vad jag vill och hur jag ska nå dit. I nästa steg ska vi tydligare definiera våra olika roller i företaget.

De första åren hyrde Louise ett kontorsrum för startups i Norrköping. Men med ett tjugotal fasta kunder vågade de nyligen ta steget och flytta till ett eget kontor som de planerat och inrett med hjärtat.

– Kontoret är viktigt för oss. Rummen ska signalera våra grundvärden som bygger på mod, kreativitet och att ha roligt. Det här ska vara en plats att samlas, möta kunder och hålla kurser. 

Visst handlar HR en del om avtal och regler men Louise förklarar att FAB HR vill arbeta med personalfrågor på djupet. De jobbar alltid nära ledningen och sitter ibland med i företagens ledningsgrupper.

– Vi vill se till att människorna på företagen mår bra och hjälper våra kunder att fundera på hur de vill vara mot sina anställda och vad det innebär att vara en schysst arbetsgivare. Det gäller att attrahera de bästa medarbetarna för företaget, se till att behålla och utveckla dem men även kunna avsluta på ett värdigt sätt när det är dags att gå vidare, sammanfattar Louise.

undefined

Smart Tillväxt är ett affärsutvecklingsprojekt för hållbar tillväxt i små och medelstora företag i Östra Mellansverige. I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering, och fler företag etablera sig på en internationell marknad. Projektet utvecklar även nya metoder för framgångsrik affärsutveckling. Projekten finansieras av Almi, Region Östergötland och Europeiska Unionens Regionala Utvecklingsfond.

Vill du veta mer om Almi och deras arbete? Klicka här!  

Skribent 
Anna Eriksdotter, Studio Tusch.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Corren.