"Finns inte med pÄ grund av resursbrist"

NÀr en ny lÀnstransportplan ska tas fram, med infrastruktursatsningar för Ären 2022 till 2033, ser förbifarten i Kisa ut att hamna utanför. Budgeten pÄ 1,7 miljarder rÀcker inte till.

Förbifarten, som Àr tÀnkt att ta bort den tunga trafiken frÄn Kisa samhÀlle, ser ut att dröja ytterligare. I förslaget till en ny lÀnstransportplan har projektet hamnat utanför.

Förbifarten, som Àr tÀnkt att ta bort den tunga trafiken frÄn Kisa samhÀlle, ser ut att dröja ytterligare. I förslaget till en ny lÀnstransportplan har projektet hamnat utanför.

Foto: Dennis Petersson

Kisa2021-11-11 06:00

Michael Cornell (C) Ă€r vikarierande ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnd. Under torsdagen beslutar han och hans nĂ€mndkollegor om det initiala förslaget pĂ„ en ny lĂ€nstransportplan. Förslaget ska, under vintern och vĂ„ren, ut pĂ„ remiss hos berörda kommuner, myndigheter och organisationer – i april fattar nĂ€mnden beslut om den slutgiltiga versionen.

undefined
"Region Östergötlands bedömning Ă€r att det inte finns utrymme att fĂ„ med en förbifart under planperioden 2022–2033", skriver regionen i sitt förslag.

Förbifarten Kisa, ett projekt som har diskuterats i flera decennium, finns inte med i det initiala förslaget. Satsningen, som Är 2015 berÀknades till 162 miljoner kronor, ryms inte i budgeten. Ordförande Cornell förklarar:

– UtifrĂ„n det arbete som man under de senaste Ă„ren har genomfört pĂ„ tjĂ€nstemannasidan har man kommit fram till att vi fĂ„r för lite pengar. Förbifarten finns helt enkelt inte med bland Ă„tgĂ€rderna pĂ„ grund av resursbrist.

– Vi tycker att förbifarten Ă€r en viktig Ă„tgĂ€rd men vi mĂ„ste prioritera de resurser vi fĂ„r. Det finns fler förbifarter som Ă€r pĂ„ gĂ„ng i lĂ€net och vi fĂ„r sakta men sĂ€kert beta av den kö som finns, fortsĂ€tter regionrĂ„det.

undefined
"Vi Àr överens med kommunen om vikten av förbifarten men vi mÄste prioritera vÄra resurser", förklarar Michael Cornell (C) vikarierande ordförande i regionens trafik- och samhÀllsplaneringsnÀmnd.

Den totala budgeten för infrastruktursatsningar, under hela planperioden, Ă€r 1,7 miljarder kronor. 848 000 000 kronor av dessa föreslĂ„s öronmĂ€rkas för sĂ„ kallade vĂ€ginvesteringar, dĂ€r förbifart Kisa skulle kunna ingĂ„. De satsningar som ryms i budgeten Ă€r dels förbifarten i FinspĂ„ng men ocksĂ„ de omfattande Ă„tgĂ€rderna som pĂ„gĂ„r och planeras pĂ„ lĂ€nsvĂ€g 35 mellan Linköping och Åtvidaberg.

220 000 000 kronor föreslĂ„s avsĂ€ttas för sĂ„ kallade trimningsĂ„tgĂ€rder.

– NĂ€r förbifart Kisa utreddes inkluderades ett antal Ă„tgĂ€rder som var möjliga att göra innan en ny förbifart stod klar. Det kan handla om smĂ„ Ă„tgĂ€rder för att öka trafiksĂ€kerheten eller förĂ€ndra trafikbeteenden. Vi har en hel del pengar avsatta för sĂ„na Ă„tgĂ€rder – trimningsĂ„tgĂ€rder som vi kallar dem, förklarar Cornell.

undefined
I Trafikverkets ÄtgÀrdsvalsstudie frÄn 2016 konstateras att förbifarten skulle "förbÀttra framkomligheten för trafik som anvÀnder trafiksystemet lokalt i tÀtorten och minska barriÀreffekterna som nuvarande genomfart ger för denna grupp".

LĂ€nsplanen planeras att, efter beslut i regionfullmĂ€ktige, trĂ€da i kraft under hösten 2022. DĂ€refter kommer planen, precis som nu, att revideras vart fjĂ€rde Ă„r. 

– Vid varje givet tillfĂ€lle fĂ„r man ta stĂ€llning till alla objekt som stĂ„r pĂ„ kö, konstaterar Cornell och fortsĂ€tter:

– SĂ„ fort lĂ€nstransportplanen Ă€r klar kommer vi att ha en fortsatt dialog med Kinda kommun och Trafikverket. Intentionen Ă€r att bjuda in till möte om den fortsĂ€tta planeringen kring genomfartsproblematiken.

undefined
Enligt berÀkningar frÄn 2015 utgörs genomfartstrafiken i Kisa av cirka 20 procent tung trafik. Det beror bland annat pÄ industrier sÄ som KindasÄgen.

NÀr Kindas kommunalrÄd Christer Segerstéen (M) möts av innehÄllet i regionens nya remissförslag blir han upprörd. I april 2020 visade kommunen tydligt, genom ett beslut i kommunstyrelsen, sin vilja i frÄgan.

– Det hĂ€r Ă€r dĂ„ligt. Vi ligger kontinuerligt pĂ„ om förbifarten och det Ă€r en prioriterad frĂ„ga för oss. Om förbifart Kisa inte kommer med i den slutgiltiga versionen kommer vi givetvis att ha synpunkter, konstaterar SegerstĂ©en.

undefined
Kisa vÄrdcentral, och en rad andra byggnader, ligger precis intill riksvÀg 23/34 med sin tunga trafik.

I Trafikverkets utredning av förbifart Kisa konstateras att nuvarande genomfart orsakar störningar och negativ pĂ„verkan för boende och trafikanter i Kisa – men ocksĂ„ fördröjningar för trafiken som fĂ€rdas pĂ„ riksvĂ€gen.

– Det Ă€r bara att konstatera att vi dagligen har 6 000 trafikrörelser pĂ„ Storgatan i Kisa och att en stor del utgörs av tung trafik, sĂ€ger kommunalrĂ„det.

– Förbifarten mĂ„ste helt enkelt bli av nĂ„gon gĂ„ng. Vi Ă€r den lilla kommunen mot de stora intressenterna men efter mina 30 Ă„r med lobbyverksamhet sĂ„ vet jag att det Ă€r droppen som urholkar stenen, fortsĂ€tter han.

Mer om förbifart Kisa

Planerna pĂ„ att dra riksvĂ€g 23/34 öst om Kisa föddes i slutet av 1950-talet. Ett protokoll frĂ„n den 14 mars 1963 berĂ€ttar om överlĂ€ggningar mellan Kinda kommun, markĂ€gare och vĂ€gansvariga pĂ„ lĂ€nsnivĂ„. Arbetet inleddes vid Gummetorpasjön 1968 men fyllnadsmassorna sjönk samtidigt som de statliga pengarna till vĂ€gbygget tog slut. År 2016 gjordes en Ă„tgĂ€rdsvalsstudie av Trafikverket kring förbifarten dĂ€r strĂ€ckning och utformning utreddes. Nu behöver den bara prioriteras i lĂ€nstransportplanen.

Karta: RiksvÀg 23/34, Kisa
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!