Michael Cornell (C) Ă€r vikarierande ordförande i Region Ăstergötlands trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnd. Under torsdagen beslutar han och hans nĂ€mndkollegor om det initiala förslaget pĂ„ en ny lĂ€nstransportplan. Förslaget ska, under vintern och vĂ„ren, ut pĂ„ remiss hos berörda kommuner, myndigheter och organisationer â i april fattar nĂ€mnden beslut om den slutgiltiga versionen.
Förbifarten Kisa, ett projekt som har diskuterats i flera decennium, finns inte med i det initiala förslaget. Satsningen, som Är 2015 berÀknades till 162 miljoner kronor, ryms inte i budgeten. Ordförande Cornell förklarar:
â UtifrĂ„n det arbete som man under de senaste Ă„ren har genomfört pĂ„ tjĂ€nstemannasidan har man kommit fram till att vi fĂ„r för lite pengar. Förbifarten finns helt enkelt inte med bland Ă„tgĂ€rderna pĂ„ grund av resursbrist.
â Vi tycker att förbifarten Ă€r en viktig Ă„tgĂ€rd men vi mĂ„ste prioritera de resurser vi fĂ„r. Det finns fler förbifarter som Ă€r pĂ„ gĂ„ng i lĂ€net och vi fĂ„r sakta men sĂ€kert beta av den kö som finns, fortsĂ€tter regionrĂ„det.
Den totala budgeten för infrastruktursatsningar, under hela planperioden, Àr 1,7 miljarder kronor. 848 000 000 kronor av dessa föreslÄs öronmÀrkas för sÄ kallade vÀginvesteringar, dÀr förbifart Kisa skulle kunna ingÄ. De satsningar som ryms i budgeten Àr dels förbifarten i FinspÄng men ocksÄ de omfattande ÄtgÀrderna som pÄgÄr och planeras pÄ lÀnsvÀg 35 mellan Linköping och à tvidaberg.
220 000 000 kronor föreslÄs avsÀttas för sÄ kallade trimningsÄtgÀrder.
â NĂ€r förbifart Kisa utreddes inkluderades ett antal Ă„tgĂ€rder som var möjliga att göra innan en ny förbifart stod klar. Det kan handla om smĂ„ Ă„tgĂ€rder för att öka trafiksĂ€kerheten eller förĂ€ndra trafikbeteenden. Vi har en hel del pengar avsatta för sĂ„na Ă„tgĂ€rder â trimningsĂ„tgĂ€rder som vi kallar dem, förklarar Cornell.
LÀnsplanen planeras att, efter beslut i regionfullmÀktige, trÀda i kraft under hösten 2022. DÀrefter kommer planen, precis som nu, att revideras vart fjÀrde Är.
â Vid varje givet tillfĂ€lle fĂ„r man ta stĂ€llning till alla objekt som stĂ„r pĂ„ kö, konstaterar Cornell och fortsĂ€tter:
â SĂ„ fort lĂ€nstransportplanen Ă€r klar kommer vi att ha en fortsatt dialog med Kinda kommun och Trafikverket. Intentionen Ă€r att bjuda in till möte om den fortsĂ€tta planeringen kring genomfartsproblematiken.
NÀr Kindas kommunalrÄd Christer Segerstéen (M) möts av innehÄllet i regionens nya remissförslag blir han upprörd. I april 2020 visade kommunen tydligt, genom ett beslut i kommunstyrelsen, sin vilja i frÄgan.
â Det hĂ€r Ă€r dĂ„ligt. Vi ligger kontinuerligt pĂ„ om förbifarten och det Ă€r en prioriterad frĂ„ga för oss. Om förbifart Kisa inte kommer med i den slutgiltiga versionen kommer vi givetvis att ha synpunkter, konstaterar SegerstĂ©en.
I Trafikverkets utredning av förbifart Kisa konstateras att nuvarande genomfart orsakar störningar och negativ pĂ„verkan för boende och trafikanter i Kisa â men ocksĂ„ fördröjningar för trafiken som fĂ€rdas pĂ„ riksvĂ€gen.
â Det Ă€r bara att konstatera att vi dagligen har 6 000 trafikrörelser pĂ„ Storgatan i Kisa och att en stor del utgörs av tung trafik, sĂ€ger kommunalrĂ„det.
â Förbifarten mĂ„ste helt enkelt bli av nĂ„gon gĂ„ng. Vi Ă€r den lilla kommunen mot de stora intressenterna men efter mina 30 Ă„r med lobbyverksamhet sĂ„ vet jag att det Ă€r droppen som urholkar stenen, fortsĂ€tter han.