Mathias Sundin: Marknadens egna betyg klarar färden

Förra veckan lade UberPOP ner i Sverige, till många kunders ilska, men också till Taxiförbundets och regeringens glädje.

Gammeltaxi. Fick regeringen med sig på att jaga bort modernare konkurrenten Uber.

Gammeltaxi. Fick regeringen med sig på att jaga bort modernare konkurrenten Uber.

Foto: TT

Politik2016-05-24 17:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Teknik slår politik, sa Jan Stenbeck när Socialdemokraterna pratade om att förbjuda parabolantenner. Det kommer ske nu också, men kanske först när vi inser att företag som Uber bygger på något mycket starkare än regler. Först en kort förklaring vad UberPOP var.

Det var en tjänst där privatpersoner skjutsade andra privatpersoner mot betalning. För att göra det måste man dock ha taxilegitimation, vilket både tingsrätt och hovrätt slagit fast. Eftersom signalerna från regeringen om att dessa regler ej skulle ändras, såg Uber ingen annan väg än att lägga ner tjänsten.

För att få taxileg ska du genomgå en kort utbildning, där du bland annat lär dig kundbemötande. (Dock verkar de inte lära sig att hitta.) Det krävs också 100 000 kronor på ett konto för ett taxitillstånd. När du väl fått godkänt behöver du förnya det vart tionde år, genom att skicka in en blankett. UberPOP körs av privatpersoner, oftast några timmar i veckan. Få har det som heltidssysselsättning och då oftast bara under en begränsad tid.

Det är denna utbildning och pengarna som UberPOP:s kritiker menar är avgörande. Den garanterar kvalité. Vem som helst ska inte kunna köra runt folk. Jag tror att de också menar att den rensar bort en del av rötäggen. Att döma av rubrikerna kring skattefusk och annan brottslighet för taxiförare är det inte ett vattentätt system.

Uber och andra företag med liknande modell i andra branscher har något mycket starkare än detta. De ställer visserligen en del inledande krav för att man ska bli godkänd som förare, men sedan tar en annan mekanism vid. Varje gång man har åkt med Uber sätter man efter resan betyg på föraren, och föraren sätter betyg på kunden. Kör föraren illa och beter sig konstigt blir betyget dåligt. Det ser man när man beställer en bil via Ubers app och väljer då helt enkelt en annan förare. På samma sätt kan förarna välja bort dåliga kunder.

Kan detta verkligen vara en så stark mekanism? Ja, den är grunden för en stor del av vår internetekonomi. När okända personer köper varor och tjänster på nätet så gör betyg och skriftliga omdömen att vi bättre kan lita på varandra.

Ett annat exempel är Airbnb där personer hyr ut sina bostäder. Få saker är känsligare än att överlåta ens eget hem till en främling. Tack vare omdömen av både de som hyr och hyr ut fungerar det. Via Airbnb har över 100 miljoner övernattningar skett.

Det vi måste inse, och uppdatera våra lagar och regler utifrån denna oerhört starka mekanism. Den kan ersätta och förändra delar, men såklart inte allt, behov av tillstånd och regler. Tidigare behövde vi en form av screening i form av tillstånd. Nu sker detta hela tiden, efter varje skjutsning, efter varje uthyrning, efter varje transaktion. Det är mycket effektivare än att gå en tre dagars utbildning och sedan aldrig igen genomgå någon form av bedömning av lämplighet.