Parkeringar – detta lilla ord som för oss som jobbar med centrumutveckling blivit något av ett triggerord. I min roll hos Fastighetsägarna hamnar jag ofta i sammanhang där man diskuterar hur våra stadskärnor ska förbli levande och vitala. Frågorna man brottas med kan variera kraftigt och ingen stadskärna är den andra lik. Men en fråga återfinns i alla städer. Ni gissade rätt, parkeringar.
Under 90-talet skedde en snabb tillväxt av externhandelsområden i Sverige. I Linköping öppnade IKANO-huset 1994. Helt plötsligt kunde man handla andra saker än bara IKEA-möbler på Tornby. Ända sedan dess har diskussionen om parkeringar varit allestädes närvarande.
Så fort en butik i centrum läggs ner får de frågor om varför. Svaret är ofta ”det går inte att parkera i stan längre”. Det är inget unikt för Linköping. Det låter likadant i alla städer. Brist på parkeringar har blivit det reflexmässiga svaret för många som inte längre attraherar kunder.
Finns det då något samband mellan minskande antal parkeringar och att butiker lägger ner? Tittar vi på Linköping kan man notera att Dukaten inte sen 1995 haft så många p-platser som man har idag. Man har utökat sina p-platser i Linköpings centrum med 5,7 procent de senaste 4 åren. Jämför man sen med till exempelvis I-huset (som IKANO numera heter) så kan jag konstatera att det är lika långt att gå från P-huset Baggen till Filbyter som det är att gå från änden av I-husets parkering till entrén.
Hur ofta hör vi dock att parkeringarna är ett problem när externhandeln går i konkurs? För går i konkurs gör även de. En annan relevant fråga till de som besöker externhandeln är; ”ärligt nu, hade du valt att åka till centrum istället ens om du vetat att det funnits gratis parkering mitt på Stora torget?” Troligtvis inte. De två platserna fyller två väldigt olika behov och har båda sin plats i våra städer.
Betyder då detta att parkeringar är en ickefråga? Självklart inte. Tillgängligheten till våra stadskärnor är enormt viktig. Men det är inte ens troligt att tillgängligheten ökas av att vi återinför parkeringar på Stora torget och gör all parkering gratis. Vad vi istället behöver är fler centrala bostäder.
Dessa är eftertraktade och ger ett ökat kundunderlag. Vi behöver också bättre trafiklösningar så att vi kan ta oss in och ut ur centrum och bättre parkeringsstyrning. Nästa gång ni läser om avgiftshöjningar för centrala p-platser är det just ökad tillgång på p-platser för oss som vill besöka staden för upplevelser och shopping som blir följden.