Moderaterna vill ha ett smalare och vassare public service. Det Àr bra. Men att Moderaterna i processen öppnar för reklamfinansiering av public service sÀnker förslaget.
UtgÄngspunkten för M Àr bred. Inför partistÀmman i VÀsterÄs i oktober har partiledningen landat i att det behöver tas ett brett grepp om mediepolitiken. SÄ lÄt oss ta just det.
MÄnga av de svenska medie- och tidningshusen Àr starkare Àn vad domedagsprofeterna under lÄng tid har förkunnat. Men dagspressens del av annonskakan Àr stÀndigt minskande. Nya globala aktörer, som Google och Facebook, tar marknadsandelar. Det gör situationen kÀnslig och anstrÀngd. Marknadens gamla form vill inte lÀngre hÄlla, vilket mÀrks nÀr tidigare stabila mediehus plötsligt börjar svaja. Och det Àr i det hÀr utsatta lÀget som Moderaterna vill att drakarna Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion ska ge sig in och börja konkurrera med privata företag om reklamen.
Moderaterna framhÄller gÀrna sitt engagemang för privat företagande och fria marknader. Det Àr i partiets arvsmassa. Att public service, uppbackad av skattepengar, ska konkurrera med privata företag om annonsintÀkter Àr inte ett förslag som förvaltar det arvet sÀrskilt vÀl.
Trots klavertrampet kring finansieringen har Moderaterna en del goda ingÄngar i arbetet med att utreda framtiden för public service. Att dra ner, inte lÀgga ner, Àr en sÄdan.
Public service kan med fördel krympas. Varför ska SVT köpa in dyra sportevenemang i konkurrens med andra? Varför kopiösa mÀngder kommersiell underhÄllning? Att fÄ ett stopp pÄ kostsamma inköp av sÄdant, som andra aktörer annars kommer att sÀnda, vore ett mer passande förslag för Moderaterna att betona. Den typen av ÄtgÀrder skulle dessutom minska konflikten mellan skattefinansierade medier och privata.
Sedan finns det en del verksamheter som SVT, SR och UR fortsatt ska Àgna sig Ät. Nyheter, bildning, kultur och vÀrnandet av det svenska sprÄkomrÄdet bör vara nÄgra ledord.
Sverige har en sĂ€rskild roll i förvaltandet av det svenska sprĂ„ket. Att SVT, SR och UR gör svenska produktioner, som kan tas emot Ă€ven pĂ„ Ă
land och i Finland, Àr ett sÀtt att vÀrna sprÄkgemenskapen.
Moderaternas partiledare Ulf Kristersson sade i sitt jultal 2017 att âperfekt svenska Ă€r snobbigt överskattat, men fullt begriplig svenska Ă€r djupt underskattat.â Att det finns en brett tillgĂ€nglig institution som kan ge lyssnaren en god svenska Ă€r samtidigt viktigt. HĂ€r kan public service bli bĂ€ttre. Dialektala sĂ€rarter ska vĂ€rnas. Men strĂ€van efter inkludering av svenskans alla möjliga uttryck bör inte ske pĂ„ bekostnad av att den lĂ€ttast tillgĂ€ngliga plattformen för âperfekt svenskaâ gĂ„r förlorad.
Ett smalare och spetsigare public service Àr vÀlkommet. Men Moderaterna bör skrota planerna pÄ att delfinansiera det med annonser.
Nej, ingen reklam för SVT och SR!
Skattefinansierade media ska inte konkurrera med privata om annonser.
LĂ„t public service vara smalt, vasst och reklamfritt.
Foto: TT
Detta Àr en ledare. Correns ledarsida Àr borgerlig. Tidningen stÄr fri och obunden frÄn alla partier.