I går eftermiddag hade drygt 1 800 personer röstat på frågan "Vill du ha biltullar i Linköping?" på corren.se. 87 procent svarade nej.
Trängselavgifter? Är Linköping verkligen en storstad där trafiken korkas igen från morron till kväll?
Knappast. Och just nu tas stortag för att underlätta framkomligheten. Östra länken, den nya ringleden, öppnar för trafik 2013.
Trängselavgifter/biltullar är möjligen okej i riktiga storstäder som Stockholm och Göteborg. Men Linköping? Glöm det.
Nu väntar vi på att Annie Lööfs partivänner i Linköping presenterar ett konkret förslag. Kommer det till valet 2014?
Apropå trafik och infrastruktur: Svenskt Näringslivs rapport "Industrins beroende av järnvägen" är skrämmande läsning. Jag visste att järnvägsnätet är eftersatt, men att det är så uselt som SSAB, ABB, Stora Enso, LKAB och Volvo vittnar om, det visste jag inte. "Vi har större problem i Sverige i Sverige än i Amazonas regnskog", säger en av företrädarna för basindustrin.
Apropå Svenskt Näringsliv: Organisationen fortsätter att ranka företagsklimatet i kommunerna. Av länets kommuner fortsätter Åtvidaberg och Ydre att klättra. Åtvidaberg sticker ut. Bäst placerad (21) av samtliga 13 kommuner i länet.
Placeringen är frukten av ett lika strategiskt som tålmodigt och imponerande arbete - plus det faktum att kommunen lagt en förhållandevis stor del av verksamheten i händerna på privata entreprenörer. Det senare får privatiseringshökarna hos Svenskt Näringsliv att tala i tungor av glädje och upphetsning.
Just därför kan en kommun som Boxholm inte räkna med att klättra mer än marginellt på rankingen. Ett exempel: Hemtjänsten i Boxholm rankades 2010 av Sveriges kommuner & landsting som bäst i Sverige. Det betyder nada för Svenskt Näringsliv. Först när hemtjänsten privatiseras ger det poäng (oavsett kvalitet).
Så vad säger Svenskt Näringslivs ranking, egentligen?