Street Pack & Solrosen

Linköping2015-06-13 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Barbro Lundqvist och jag trivs bra i baksätet på Peter Salle Sahlins 55–åriga Oldsmobile. Christina Ahrén sitter i framsätet. Framför oss smyger en mindre armada av amerikanska veteranbilar. Folk på trottoarerna vinkar och hejar glatt. Barbro vinkar tillbaka: "Bra att jag ångrade mig och följde med." I Nykvarnsparken tas vi emot av Frasse Fransson, bilträffsgeneralen himself. Varken Barbro eller Christina har varit här förut: "Så vackert, och så många bilar."

Det är tradition numera. Att raggarklubben Street Pack Cruisers dyker och tar seniorerna i serviceboendet Solrosen med på cruising genom Linköping. Motorerna mullrar, Chuck Berry sjunger Almost grown.

Barbro och övriga seniorraggare skiner i kapp med solen: "Bästa rundan hittills", tyckte Christina. Så blev det kaffe och glass i Solrosen innan Salle grep mikrofonen och brast ut i sång: Det är inte lätt att va ödmjuk.... Salles sånginsats är ett måste. Det vittnar applådåskorna om.

Solrosen drivs av omsorgsföretaget Humana. Maria Myhrer är verksamhetschef: "Det är likadant varje år, vi ser verkligen fram emot Street Packs besök, och en sån här kväll med strålande sol och besök i Nykvarnsparken är nånting alldeles extra."

Ingvar Johansson tar emot Ingrid, Mats, Buster och övriga i Street Pack i svart skinnväst. Taxivästen: "Jag körde taxi nummer 31 i Linköping", på 60–talet körde jag Ford Fairlane. " Det var stil på droskorna förr. Ingvar började köra taxi efter 19 år hos ASJ: "Jag svetsade chassin." Christina Ahrén pekar på Ingvar: "Han var en bra chaufför, den bäste." I dag är Ingvar 85. Han visar en broschyr från Östgötatrafiken anno 1988 där han poserar vid en Mercedes. Ingvar visar andra bilder och delar av Linköpings moderna historia fladdrar förbi. Jag tänker att seniorerna här på Solrosen bär på oceaner av kunskap och erfarenhet. Ingvar slutadee jobba 1995. Samma år flyttade Barbro och maken från Boden till Linköping: "Barna flyttade söderut, vi följde efter." Om Barbro har körkört? Självklart. "Men det var mest gubben som körde." Gubben tycker det är onödigt att uppge sitt namn. Desto hellre berättar han om en av faderns bilar: "En Buick, årsmodell 1935. Rak åtta, 7-sitsig." Mest minns han sin egen Citroen 1952: "Satt som limmad i asfalten."

Fantastiskt, sa Barbro när hon tog sig ur Salles Oldsmobile. Så tyckte alla.

Torbjörn Gustavsson är bygdeskribent & S–krönikör torbjorn.gustavsson@corren.se