Fågelsta Åkeri med bas i Mjölby har ungefär 150 anställda. 135 sitter bakom ratten. 2011 erhöll företaget Schenkers prestigefyllda Hållbarhetspris. Fågelsta Åkeri och övriga anständiga transportföretag fajtas på en marknad där begreppet konkurrensneutralitet känns fjärran. Skräckexemplet med lettiska lastbilar som körs av fillippinska förare som tjänar ungefär 25 kronor i timman och bryter mot allt vad arbetstidsbestämmelser heter är inte ett skrämmande undantag.
– Vårt land har blivit ett eldorado för organiserad brottslighet, har LO–facket Transports ordförande Lars Lindgren sagt.
Tommy Rundberg skriver: "Transportköparna har ett ansvar och måste förstå vad som är ett rimligt pris för en transport (man kan inte betala 52 kr/mil om bränslet kostar 12 kronor och det går åt 4,5 liter/mil) etc. Men även att myndigheterna skall fullgöra sin tillsynsskyldighet, att kontrollera inte bara svenska åkerier utan även utländska vad gäller arbetstider, anställningsförhållanden mm. Myndighetstillsynen är helt otillräcklig."
Valår. Sveriges Åkeriföretag (SÅ) trappar upp kampanjen "Fair Transport". Utmärkt. Lyssnar politikerna? Flera representanter för SÅ skriver så här: "Hur kommer det sig att varken regering eller opposition har tagit något samlat grepp mot den organiserade brottsligheten som hotar delar av transportnäringen?"
Sju transportministrar i EU uppmanar transportkommissionären att skärpa regelsystemet för inrikestransporter i samband med internationell trafik. Sveriges infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M) skrev inte under uppropet.
Bättre kontroll för att stoppa illegal inrikestrafik och utökat beställaransvar måste till. EUs portalparagraf om fri rörlighet uppmuntrar kriminalitet och bestraffar dem som hävdar schyssta villkor. Är det verkligen så den var tänkt?