Samordning anbefalles

Två företrädare för Östsvenska Handelskammaren skrev i fredags på Corren Debatt om vikten av samverkan mellan Linköpings och Norrköpings flygplatser.

Linköping2012-05-28 02:30
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Debattartikeln är en viktig påminnelse nu när Norrköpingsflygplats sedan en vecka inte längre har Skyways som trafikerande bolag.

En förlängning av krisen i flygbranschen (som behandlades på ledarsidan i fredags) är krisen för flygplatserna. Mellansverige har väldigt många flygplatser och de allra flesta av dem är inga vinstmaskiner, milt uttryckt. Inte sällan får flygbolag betalt av kommuner för att flyga till just deras flygplats. Ur ett strikt marknadsekonomiskt perspektiv är detta inte bra, med det finns andra regionalpolitiska skäl som väger tyngre.

Det är en stor fördel för varje region att ha tillgång till en internationell flygplats. Så även Östergötland. Men vi behöver egentligen inte två. Nu har vi det i alla fall. Att låta en av dem stå oanvänd är givetvis inte möjligt, vare sig ur ekonomiskt eller kommunpatriotiskt hänseende. Vad som behövs är mer samordning.

Kanske går det att starta ett gemensamt flygplatsbolag som koordinerar verksamheterna så att Linköpings och Norrköpings flygplatser i ännu högre grad kompletterar varandra. Att samordna tidtabeller, marknadsföring och inviter till potentiella trafikerande bolag är något båda flygplatserna, båda städerna och hela regionen skulle tjäna på.

Läs mer om