Lanseringen av Surface, som Microsoft döpt sin platta till, är ytterligare ett tecken på mobil- och datormarknadernas sammansmältning. Det är dessutom ett riskabelt steg för Microsoft som i och med beslutet att tillverka en helt egen hårdvaruprodukt går ifrån sitt tidigare framgångsrecept.
Under 1990-talet blev Microsoft datormarknadens ojämförliga ledarhund. Företaget täljde guld genom att låta hårdvarutillverkare betala licensavgifter för att fylla sina datorer med Microsofts programvara och operativsystem. Med intäkterna följde marknadsdominans. En persondator utan Windows och Officepaketet var nästan otänkbart.
Till viss del är det samma sak nu. På datormarknaden är Microsoft fortfarande störst. Skillnaden i dag, jämfört med 90-talet, är att omkringliggande marknader har förändrats eller tillkommit. Och alla håller de på att sammanlöpa med varandra.
När Microsofts gamla huvudmotståndare Apple lanserade sin Iphone och Ipad vändes allt upp och ner. De smarta telefonerna konkurrerade snabbt ut de vanliga mobiltelefonerna och började alltmer likna och fungera som små datorer. Med surfplattan öppnades en helt ny marknad. Allt sedan dess har mobil- och datorföretag jagat Apple. Så också Microsoft.
Nu har man alltså lanserat en helt egen surfplatta och därmed tagit efter Apples koncept att ansvara för allt själva, inklusive hårdvaran. Hittills har inget företag lyckats rubba Apples särställning. Trots att Samsung numera säljer fler smarta telefoner än Apple är Iphone och Ipad normen som de andra tillverkarna hela tiden jämför sina produkter med.
Min gissning är att om något företag på sikt ska klara av att rubba Apples normerande roll så är det Microsoft. Företaget tjänar redan pengar på annat håll och tål stora förluster på det här området, vilket skapar en förmåga till uthållighet. Dessutom är världen är fylld av Microsoftanvändare som gärna ser att telefonen eller surfplattan innehåller samma system som datorn.