Gästkolumn Johanna Palmér: Med en vision om framtiden

Ostlänken är en fantastisk tillväxtchans för Östergötland som kan göra vår del av landet till en av Sveriges mest spännande regioner.

Johanna Palmér. Vd för Östsvenska Handelskammaren som ägs av 650 företag i Östergötland, Sörmland och Gotland.

Johanna Palmér. Vd för Östsvenska Handelskammaren som ägs av 650 företag i Östergötland, Sörmland och Gotland.

Foto:

Linköping2015-03-26 03:39
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

I går uttalade sig Region Östergötland om hur den nya regionen ska fungera. Avgående regiondirektör Barbro Naroskyin sa att ”om det här blir en attraktiv region så blir det mer skattekraft”. En till synes enkel och självklar mening som gömmer hela den finurliga symbios och potential som finns i arbetet med ökad regional attraktivitet.

Nobelpristagaren Paul Krugman menade redan för 30 år sedan att nationernas kamp ersätts med regionernas kamp (WSP, 2014). Som östgötar har vi dock per dags dato mycket att bevisa. I de sex deltävlingarna andel i förvärvsarbete, sysselsättningsökning, befolkningsökning, bruttoregionprodukt, ekonomisk utveckling och eftergymnasial utbildning, ligger Östergötland under snittet i samtliga.

Deppigt kan man tycka. Men vilken tur då att det också verkar som att vi har århundradets tillväxtchans just runt hörnet! Ostlänken, Sveriges genom tiderna största infrastruktursatsning - med en beräknad budget på 35 miljarder - dras rakt igenom Sörmland och Östergötland, och placerar oss på en tacknämlig axel mellan Stockholm och Göteborg. Jag är helt övertygad om att tillväxtstråket längs med Ostlänkens dragning har alla förutsättningar att bli en av Sveriges mest spännande tillväxtregioner. Rälsen, broarna, tunnlarna och de överblickbara stadsutvecklingsprojekten beräknas innebära närmare 20 000 årsarbeten över byggtiden. Det är en mindre stad av människor!

Lägg därtill maskiner, material och alla ingenjörer och kommunikatörer som ska se till att saker ska löper på och medborgare hålls uppdaterade.

Tänk om Ostlänken kan bli den gnista som tänder en tillväxtbrasa i vår region? Tänk om tillväxteffekterna landar hos våra lokala och regionala företag som indirekt kan öka den skattebas Barbro Naroskyin pekade på? Tänk om vi samtidigt på allvar kunde paketera vårt erbjudande i tilltalande kampanjer som lockade hit fler företag, investerare, besökare och inflyttare?

Tänk om en allmän känsla spred sig att området söder om Stockholm – kallades det East Sweden? – verkar vara det nya, det oupptäckta, det attraktiva där den moderna människan och familjen kan finna både livsbalans, spännande teknik och internationell lyskraft?

Storlek och täthet är viktiga drivkrafter för tillväxt. Ju fler aktörer som samlas nära varandra, desto större blir potentialen för att dra nytta av varandras kunskaper, kapital, kunder och nätverk. Halmstad, som vinner regionernas kamp, vittnar om vikten av att ligga nära starka arbetsmarknadsregioner. Men också vikten av att samla alla regionala beslutsfattare runt ett och samma bord och förankra en gemensam riktning och mål, näringsliv, offentlighet, akademi och övriga intressenter tillsammans.

John F Kennedys vision om ”a man on the moon” kastade USA in i flera årtionden av stark tillväxt. Tänk om vi här i den näringsrika, östgötska myllan kunde jobba på samma vis? Med en gemensam vision och riktning mot framtiden?

Jag tror vi kan det.

vd Östsvenska Handelskammaren som ägs av 650 företag i Östergötland, Sörmland och Gotland

Läs mer om