Jag vet flera nämndemän som känner stark och växande oro för att de kriminella gängen tillåts härja fritt under pågående rättegång. Jag skrev om eländet hösten 2013, under rubriken Arroganta skitstövlar. Rubriken syftade på medlemmar ur Bergagänget och Black Cobra. De spydde ut sitt förakt för rättsstatens principer där i tingsrätten i Linköping.
Sven-Erik Alhem, Brottsofferjouren, ivrar i dagens Corren för möjligheten för vittnen att maskera sig när de vittnar via videolänk. Snacka om aningslöshet. Vittnenas namn och personuppgifter är ju offentliga i samma stund som brottsutredningen läggs fram. Ska gängens bredaxlade framfart före och under rättegångarna stoppas krävs rejälare tag, som till exempel att låta vittnen/målsägande vittna anonymt.
De moderata riksdagsledamöterna Andreas Norlén, Motala, och Finn Bengtsson, Linköping, ägnar frågan om de kriminella gängens framfart stort och fortlöpande intresse. I en motion till riksdagen 2013 beskriver de hur ligorna mobiliserar "i syfte att sprida fruktan bland vittnen och målsägande". Norlén/Bengtsson lanserar flera vettiga förslag. Som till exempel att göra det straffbart att trotsa tydliga instruktioner från rättens domare.(Ofattbart att så inte är fallet i dag.) Duons kanske mest intressanta förslag formuleras så här: "En annan sak, som skulle kunna lösas helt utan myndigheters inblandning, vore att vanliga människor bestämde sig för att återta sina rättssalar och helt enkelt gick och satte sig på åhörarplats vid gängrättegångar, antingen för att väga upp gängens närvaro eller för att ta så många stolar i anspråk att gängmedlemmarna inte skulle få plats." Norlén/Bengtsson vill att domstolarna "bör få i uppdrag att främja ökad närvaro av allmänheten under rättegångar".
Jag vet inte vad som händer med en motion som denna. Stor synd och skam om den reduceras till makulatur.
Jag minns vintern 1987/1988 och medias rapportering om krisen inom äldreomsorgen. Det hette så. Det hette att resurserna inte räckte till. Den gången pendlade skattekvoten kring 55 procent av BNP. I dag är den 44,3 procent. Sambandet mellan hög skattekvot (det som borgarna kallar skattetryck) och utmärkt fungerande och tillgängliga välfärdstjänster står inte ristat i marmor. Allt beror på hur skattekronorna används. Och visst verkar det klokare att investera pengarna i verksamhet i stället för att lotsa miljarder till ägarna av s k riskkapitalbolag. De tolv miljarder som det femte jobbskatteavdraget kostar skulle göra nytta i välfärden. Farligast just nu: Politikernas fixering vid statsskulden och amorteringar av densamma. Viktigare: Jobbskapande investeringar.
Andelen 80–plussare växer. Kommunerna svarar med att banta antalet platser i permanent särskilt boende. 26 000 platser plockades bort 2002–2012.1980 bodde 28 procent av de äldre i särskilt boende. I dag: 13 procent. Hemtjänsten ersätter särskilt boende i jobbskatteavdragens Sverige.