Tiden rusar. Snart ett år sedan jag senast besökte Cloetta i Ljungsbro. Linus Ekegren, aktiv i den aktiva Livs–klubben på företaget, vallade mig runt bland maskiner och banor där drygt 200 av LO–fackets Livs medlemmar knegar.
Då, för ett år sen, gick godisfabriken på högvarv. I dag: Ännu mera högvarv.
– Jo, det är fullt upp, inte minst när det gäller provkörningen av Ahlgrens Bilar, säger Louise Schelin, ledamot i fackklubbens styrelse.
Då, för ett år sen, hette det från Cloettas ledning att tillverkningen av storsäljaren Ahlgrens Bilar drar i gång i Ljungsbro under det första kvartalet 2014. Tidsplanen ligger fast.
– Vi kör tvåskift nu, meningen är att den ordinarie produktionen kommer i gång någon gång under det första kvartalet nästa år, säger Louise Schelin.
Cloetta i Ljungsbro är vinnaren i koncernens omfattande omstrukturering. Fabriken i Gävle är förloraren. Produktionen snurrar för fullt året ut och drygt en fjärdedel av de ungefär 150 uppsagda har hittat nytt jobb.
Omstruktureringen av koncernen har påverkat organisationen i Ljungsbro, med omläggningar av skiftgång med mera.
– Vi vet inget om nyanställningar ännu, men jag räknar med att besked kommer, säger Louise Schelin, som sammanfattar situationen med att "det ser bra ut". Just nu rekryteras korttidsanställda via Industrikompetens.
Nedläggningen av fabrikerna i bland annat Gävle, Alingsås samt en i Finland ger klirr i kassan. Cloettas rapport från tredje kvartalet i år visar på en vinstökning med 71 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal 2012. SEB och Carnegie uppmanar aktieägarna att fortsätta köpa aktier i Cloetta. Samtidigt: Koncernen dras med stora skulder, så utrymmet för spektakulära utdelningar är lika med noll. Pengarna behövs till fortsatta investeringar. Att flytta en så omfattande produktion som 60–årsjubilerande Ahlgrens Bilar från ett ställe till ett annat är förknippat med stora kostnader.
Arbetsmiljöarbetet
Analytiker påstår att godismarknaden är mättad. Det är möjligt, men samtidigt: Ingen kan påstå annat än att Cloetta står starkt rustat när konkurrensen inom konfektyrbranschen hårdnar.
Arbetstempot är upptrissat, med risk för skador. Livsklubben lägger ner stor energi på det fortlöpande arbetsmiljöarbetet, med utbildningar och information.
– Här är det viktigt att facken och företagsledningen har en samsyn, och det har vi, åtminstone för det mesta, säger Louise Schelin.
Forskning visar att det mest effektiva arbetsmiljöarbetet bedrivs på företag med en alert och vaken fackklubb. Som Livsklubben på Cloetta.