Företagets skyhöga värdering gjorde ägaren Mark Zuckerberg och andra i Facebooks ledning till supermiljardärer när handeln med aktien började. Men aktien föll kraftigt redan på introduktionsdagen i mitten av maj. Tiden efter introduktionen har inte varit roligare. På två månader har aktien förlorat mer än 30 procent av sitt värde.
På andra håll ser det ljusare ut för Facebook. Antalet användare världen över närmar sig sakta en miljard. I Sverige är nästan halva befolkningen Facebookanvändare. Annonspotentialen hos en miljard människor är så klart enorm. Ändå är det få som vet hur företaget ska tjäna pengar. Många av de nya användarna nyttjar dessutom Facebook genom företagets mobilapplikation, där annonsering än så länge dröjt. Frågan kvarstår alltså; var ska intäkterna komma ifrån?
Detta stora frågetecken var också anledningen till den dystra kvartalsrapport som Zuckerberg lämnade på torsdagen. Facebook gjorde en förlust på 157 miljoner dollar, nästan 1,1 miljarder svenska kronor. Marknadens dom var hård. Aktien störtdök mycket riktigt efter rapporten.
Torsdagen innebar fler mörka moln för Facebook. Som om de egna problemen inte var nog lämnade en av de närmaste samarbetspartnerna en kvartalsrapport som också den ledde till besvikelse. Zynga, en speltillverkare som gör online-spel för Facebook, visade upp ett sämre resultat än väntat. Till följd av detta sjönk deras aktie med 40 procent. Det är Zynga som ligger bakom det välkända spelet Framville, där du genom din Facebookanvändare kan ta hand om en digital bondgård.
Även för Zynga skapar bristen på intäkterna problem. Deras spel är gratis och företaget tjänar bara pengar på att spelarna vill köpa till extrafunktioner.
Vad blir den sedelärande slutsatsen av det här? Kanske att det är en dålig affärsidé att ge bort sina tjänster gratis.