Ewy Rosqvist visade att kvinnor kan

Ewy Rosqvist. För oss med några årsringar runt midjan får namnet associationerna att vibrera.

Linköping2012-06-01 12:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Brudar bakom ratten i rallysammanhang var ungefär lika vanligt som kvinnliga präster. Ewy sopade banan med de flesta och bästa av manligt kön. EM, vinnare av Argentinarallyt 1962, Årets Motorman 1962, osv. I dag är Ewy 83 år. I kväll besöker hon Mercedes Benz-klubbens marknad vid konferensanläggningen Rimforsa Strand.

På programmet: Världspremiär i kväll av den omarbetade filmen om just loppet i Argentina 1962.

- Allmänheten är hjärtligt välkommen, säger Mårten Borgny. Han rullar till marknaden i en 220 S från 1959.

- Årets marknad har karaktären av familjeträff, säger Sven Hellerström, som rattar en Mercedesambulans från 1964.

Kolla själv: Rimforsa Strand ockuperas av Mercedes i dag och i morron. Det är inte bara Ewy Rosqvist som varit Mercedes trogen.

Alternativ: Ombergsloppet, Östgöta Classiker Clubs årliga veteranbilslopp på Omberg. Start 11.00 lördag på Hjässatorget.

Min första bil: Opel Kapitän 1956. Vi var två om den. 300 kronor per skalle. Bilen var nerlusad av rost. Min första riktiga bil: Volkswagen 1200 1965. Körde rally nattetid på Omberg. Brekas in i kurvorna, sen värsta (?) accelerationen.

Bubblan/Hitlerkälken symboliserar bilismens explosiva framryckning på 1950- och 1960-talen. Typ 1 var unik. Ingen annan kärra ägde ett så högt andrahandsvärde. Exempel: Den nya Bubbla du köpte för 6 575 kronor våren 1957 sålde du vidare för ungefär 7 000 spänn året därpå. Köpte du en ny amerikanare för 20 000 kronor 1957 fick du som mest 12 000 för den året därpå.

- Det har blivit som en psykos det där med att åka Volkswagen, skrev tidningen Se i motorbilagan våren 1958.

Typ 1 tillverkades i drygt 21 miljoner exemplar. T-Forden kördes om 1972. Sista Bubblan tillverkades i Mexico 2003. Nästa helg: Bug Run på Mantorp Park.