John Bauer-gymnasiet i Linköping har den senaste tiden kritiserats av elever, föräldrar, före detta lärarvikarier samt Skolinspektionen. Kritiken har bland annat handlat om antipluggstämning, lärarlösa lektioner, glädjebetyg, uteblivet stöd och lektioner som ägnas åt dataspel och surfande.
Men egentligen borde ingen vara förvånad. Vem som helst kan på John Bauers hemsida läsa hur de framställer sig själva. Det är en orgie i flummig "pedagogiska" varvat med managementtugg: "Engagerade lärare" finns till hands "för att vägleda och inspirera dig att upptäcka dina talanger, och ta nästa steg i din utveckling". Som elev får du "ta eget ansvar", "självständigt planera och lägga upp ditt arbete". John Bauer vet att arbetsmarknaden efterfrågar "människor som tänker nytt - som vågar vara innovativa", och man "jobbar med individen i fokus". Alla elever får en "egen arbetsdator", och lärarna har inte bara "en coachande roll" utan även en "mentorsfunktion".
Allt är välbekant för den som följde Socialdemokraternas skolpolitik, Skolverkets publikationer och Mats Ekholms utspel för några år sedan. Ut med undervisning, kunskapsstoff och ansträngning - in med "coaching", eget ansvar, projekt och egna datorer.
Att mindre seriösa kapitalister skulle se den ekonomiska potentialen i en vänsterradikal pedagogisk trend som förnekar läraren och säger att det bästa är att eleven får söka sin egen kunskap på internet, det var givet. Skolflummarna och kapitalet sitter i samma båt, för att parafrasera Ebba Grön.
Naturligtvis finns det många bra friskolor, som satsar på kunniga lärare och riktig undervisning och som attraherar studiemotiverade elever. En del av kritiken mot John Bauer bör dessutom tas med en nypa salt - om betygen sjunker från högstadiet till gymnasiet kanske det inte bara beror på oengagerade och okunniga lärare. Kunskap kräver även en arbetsinsats från elevens sida.
Men för vänsterideologer som har predikat skolflum ända sedan 1968 måste det kännas snopet att de som driver de radikala idéerna längst gör det av sniket vinstintresse.