Under 2013 hoppade var tionde centerpartist av. I dag samlas partiets aktiva kader till kommundagar i Malmö. Programpunkten som startar kl 13.55 heter: ”Vi leder landet.” Självförtroendet är lika starkt som hos boxaren på dekis som lever i tron att VM-fajten väntar runt hörnet.
Centerns målsättning inför valet 2010 var att vinna minst 10 procent av väljarnas röster. Det blev 6,6 procent. I de två senast publicerade opinionsmätningarna parkerar partiet under 4-procentspärren. (Sak samma med Kristdemokraterna.)
Annie Lööf, partiordföranden som hatar sossar, hette Johansson i efternamn när hon kommenterade deba(C)let i valet 2010. I en artikel i Expressen visste hon berätta hur partiet ska vända den negativa trenden: ”Fler kommuner måste anamma det framgångsrecept som avdelningen Stureplanscentern i Stockholm utvecklat.”
Nyliberalism, alltså. Förslaget till idéprogram anammade den vedervärdiga Stureplanscenterns recept och föreslog månggifte, fri invandring, platt skatt med flera monumentalt massiva stolligheter. Inte konstigt att 3 377 medlemmar sa upp bekantskapen med Centern under 2013.
Samtidigt: Partiet vimlar av rekorderligt folk, inte minst på det lokala planet ute i Sverige. Svårigheten för dem är att övertyga väljarna om varför Centern är ett bättre alternativ än till exempel Socialdemokraterna eller Moderaterna. Eller Vänster- eller Miljöpartiet. Partildningen med Annie Lööf i spetsen är inte till hjälp för de utsatta centerpartisterna som ser hur marken skälver under det en gång så stolta och inflytelserika folkrörelsepartiet.
Dagens Industri berättade i veckan om riksdagsledamoten och ledamoten i partistyrelsen Per Åsling: ”I en snårskog av olika riskkapitalbolag slussas pengar, som till stor del är skattemedel, in i flera företag som antingen Åsling har varit med och grundat eller som leds av personer han känner.” Åsling framstår som en värdig representant för Annie Lööfs kapsejsade version av Centerpartiet.
Kilometerskatten för tung trafik slopades 1993 och ersattes av höjd fordonsskatt. De rödgröna partierna vill införa kilometerskatt/vägslitageavgift på nytt. Jag läser Nuteks yttrande i frågan 2008: ”I princip riktigt med kilometerskatt, men i praktiken är det mer problematiskt.” Just det. Problematiskt. I synnerhet i ett allt annat än centralt beläget land med stora avstånd som Sverige. Socialdemokraternas förslag framhåller visserligen konkurrensneutralitet (mellan svenska och utländska företag) men är verkligen ökade kostnader för de redan hårt trängda svenska företagen rätt väg? Jag tror inte det.