Följande replikskifte utspelar sig i ett fullsatt och stökigt kök:
Ung tjej: "Klart vi ska äta tillsammans. Vi skulle ju vara ett normkritiskt kollektiv."
Ung kille: "Men gemensamma måltider är knappas normkritiskt. Snarare väldigt normativt."
Så fortsätter den upprivna diskussionen i kollektivboendet. En tjej som inte deltar i diskussionen zoomas in. Hon ser uttråkad ut. Texten "Är du redo för något eget?" dyker upp på skärmen och berättarrösten uppmanar tjejen att logga in på Försäkringskassans hemsida för att ta reda på hur mycket bostadsbidrag hon kan få. Suck.
Just när man trodde att nannystaten var på tillbakagång inser man att den i stället flyttat in i reklamvärlden. Men Försäkringskassans reklamfilm är bra på det sätt att den på 30 korta sekunder effektivt avslöjar en skrämmande syn på bidrag och myndigheter.
För det första: Bidrag ska vara en sista utväg för människor som har gjort slut på alla andra möjligheter att försörja sig. Att en statlig myndighet presenterar bostadsbidrag som en förutsättning för eget boende är att skicka fel signaler.
För det andra: Att göra reklam för sin verksamhet ligger definitivt - eller borde i alla fall - ligga utanför myndigheters kommunikationsbudget. Speciellt när det sker på en av Sveriges dyraste reklamplatser, TV4. Det åligger heller inte myndigheterna att själva motivera sin existens. De ska fylla de uppgifter folkvalda ålagt dem och ska varken opinionsbilda eller propagera för sin verksamhet.
När försäkringskassan ändå är igång kanske de kan skaffa sig en ny slogan: "Gärna eget boende, men först rejält med bostadsbidrag".