Varför har inte fler politiker upptäckt Linkedin?

På näringslivets främsta digitala nätverk lyser många med sin frånvaro.

"Har de inte upptäckt att det är en lysande källa för synlighet, kunskap – och framgång? " skriver Maria Björk Hummelgren om östgötabänkens frånvaro på Linkedin.

"Har de inte upptäckt att det är en lysande källa för synlighet, kunskap – och framgång? " skriver Maria Björk Hummelgren om östgötabänkens frånvaro på Linkedin.

Foto: Mostphotos

Ledarkrönika2023-11-02 13:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vid en hastig koll på det sociala nätverket Linkedin återfinns åtta konton som kopplas till någon av de sjutton ledamöterna på östgötabänken. Ett av dessa kan bedömas som aktivt, Linda W Sneckers (V). När vi träffades för en tid sedan för ett samtal om järnväg, hamnade vi på ett sidospår om sociala medier i allmänhet och Linkedin i synnerhet. 

Linkedins syfte är professionellt. Sin söta katt eller stulna cykel talar man inte om här, däremot om intressanta möten, studiebesök eller rena affärer – gärna bildsatt med medverkande människor som med fördel ”taggas” (omnämns). Det ökar chanserna till spridning och synlighet, vilket är en viktig poäng med hela nätverket. Här deltar man som sitt yrkesmässiga jag, vare sig man för tillfället söker nytt jobb eller inte, och delar med sig av arbetsrelaterade nyheter och händelser.

Facebook är mer personligt eller rentav privat. Här finns gott om katter och stulna cyklar, men också födelsedagsfiranden och semesterminnen, sjukdom och sorg. Här hänger däremot politikerna frekvent. Kanske beroende på att politik inte är en profession som andra, utan handlar om personligt förtroende. På Facebook kan väljarna ta del av politikernas mer privata sidor och åsikter, vilka inte alltid kommer fram i press eller debatter. Så att Facebook lockar politiken är inte alls konstigt. Men det ena sociala mediet utesluter väl inte det andra? 

Svaret är nej, för många politiker är aktiva både på Instagram och X (f d Twitter). Kommun- och regionpolitikerna i Östergötland är mer närvarande på Linkedin, men av någon anledning dissas nätverket av riksdagsledamöterna. Har de inte upptäckt att det är en lysande källa för synlighet, kunskap – och framgång?  

Aktiva Linda W Snecker pekar på oanade ”allianser” i olika sakfrågor – gemensamma intressen för människor samman och stärker dem. För den som jobbar med opinionsbildning är det värt mycket. Dessutom kan nätverkets professionella framtoning erbjuda en andningspaus från plågsamma kommentarer och konspirationsteorier, vilket andra sociala plattformar ger grogrund för. På Linkedin är samtalsklimatet oftast behagligt. 

I det rummet vimlar det nämligen av potentiella arbetsgivare, kunder och andra vuxna människor. Interaktionen sker med personer man inte sällan springer på i verkligheten. Närings - och arbetslivets digitala nätverk stavas Linkedin. Det bör fler folkvalda upptäcka och delta i.

Maria Björk Hummelgren är näringspolitisk chef på Östsvenska Handelskammaren.