Väderstad kan beskrivas som en puttrande liten fransk by. Den är levande, full av besökare tack vare framgångsrika egenföretagare.
Det har blivit så många besökare i det lilla samhället att det under de senaste åren saknas offentliga toaletter och besökarna efterfrågar laddstationer till sina elbilar. Det har företagarna frågat om Mjölby kommun kan hjälpa till med under många år.
En bajamaja är på plats men den är föga besökt. De flesta idag vill inte gå på bajamajor utan smiter i stället in och lånar toaletten på kaféet och restaurangen.
Det högst trängande behovet för besökarna – ett par offentliga toaletter – dröjer alltså. Samtidigt har kommunen högtflygande planer för det lilla samhället som besöksmål. Man har anlitat en av Sveriges mest välrenommerade arkitekter, Sandell Sandberg, för att skissa på ett ”Upplevelsecenter för mat” i Väderstad.
Ett område på 80 hektar nära E4:an är avsatt för centret, som ska generera mellan 300 000 och 500 000 besökare per år. Det kan jämföras med Kolmården – en av Sveriges mest besökta semesterdestinationer – som har 700 000 besökare per år.
Vad ska då centret inrymma? På arkitektbyråns Instragram beskrivs ett upplevelsecentrum med allt från närproducerat till skridskoåkning. Man ska kunna äta gräshoppor i kaféet och bo på hotell. Sveriges mästerkock ska kunna spelas in där. Besökare ska få prova på att vara bönder för en dag och lära sig plöja rakt.
Jag kan inte låta bli att fundera över vad Väderstadverken tycker om formuleringen ”plöja rakt”. Det kan väl inte vara en önskan som ortens och kommunens flaggskepp har, vars affärsidé går ut på att man inte ska behöva plöja.
För att få en tydligare bild över vad det här är läser jag vidare på Mjölby kommuns hemsida. Där beskrivs hur besökare på plats ska få en möjlighet att samarbeta mer med forskare inom livsmedel och kunna bidra till datainsamling för olika forskningsprojekt. "Målet är att skapa en forskningsplattform till vilken medborgare och akademien har tillgång för att gemensamt skapa medborgarnära forskning.”
Tillväxtverket tror på det här och har gått in med 10,5 miljoner kronor för att kommunen ska testa projektet. Pengarna ska gå till att bygga ett temporärt tält i Väderstad under några veckor sommaren 2025 och 2026. I projektansökan från kommunen står det att pengarna ska användas till att ”utveckla och förbättra forsknings- och innovationskapaciteten och användningen av avancerad teknik.”
Om resultaten från testtältet är positiva ska dessa kommuniceras till investerare som ska åta sig att bygga och betala för konceptet, enligt kommunens och arkitektbyråns drömmar.
Men var är realismen i allt? Jag är den förste att skriva under på att vi måste drömma och vara kreativa för att komma framåt.
Men – och det här är pudelns kärna – det måste vara realiserbara idéer som testas för skattebetalarnas pengar.
Kommunens grunduppdrag är inte att syssla med denna typ av verksamhet, vare sig finansieringen kommer från Tillväxtverket, EU eller kommunen självt. I slutändan är det ju ändå våra skattepengar som används.
Och under tiden som kommunen jobbar på med drömlika visioner fortsätter allt som vanligt i Väderstad. Få av de företagare jag har talat med tror på projektet och känner sig inte lyssnade på när det gäller deras konkreta behov här och nu, så som att få offentliga toaletter och laddstationer. Sådant som ju faktiskt är något av en kommuns uppdrag, på riktigt.
Väderstad borde få två toaletter, i stället för ett pop-up tält för 10 miljoner.
Magdalena Hermelin är grönsaksodlare utanför Skänninge.