Kan man vara konservativ och hbtq-person? Nationalist, rentav frÀmlingsfientlig, och homosexuell? Och vad fÄr en flykting frÄn Jemen att bli en "SD-bög"?
I SVT:s nya serie "SD-bögar" stÀlls mÄnga frÄgor. Programledaren Erik Galli Àr transparent och öppen med sin förvÄning över fenomenet. HÀr hade han gÄtt och trott att hbtq-rörelsen var en enhet, ett "vi", och sÄ visar det sig existera bögar i SD?
Ăppet homosexuella i olika nationalistiska och högerpopulistiska rörelser Ă€r förstĂ„s inget nytt i vĂ€sterlĂ€ndska lĂ€nder. NederlĂ€nderna, dĂ€r politikern Pim Fortuyn â med udden riktad mot islam â mördades 2002, Ă€r ett exempel.
NÄgra Är senare fick invandrare som ville bosÀtta sig i landet se en video, som en del av landets nya test för invandrare, med homosexuella mÀn som kysste varandra och en kvinna som solade naken. Filmens syfte sades vara att visa för nyanlÀnda vad som Àr normalt och accepterat i det nya samhÀllet.
Islamkritiska och nationalistiska populiströrelser har hanterat hbtq-frÄgan pÄ olika sÀtt. Sverigedemokraterna har haft tydliga konservativa drag, men populismen gör Àven partiet anpassligt. Som för fyra Är sedan, nÀr SD plötsligt svÀngde om samkönade adoptioner och kravet pÄ 12-veckorsgrÀns för frivillig abort.
Anpassningen till vÀljarkÄren har lönat sig. Partiets storlek Àr ocksÄ förklaringen till varför det finns flera öppet homosexuella Àven i SD. Ett parti pÄ 20 procent samlar förstÄs alla möjliga mÀnniskor.
Det Àr lÀtt att nicka instÀmmande nÀr Expressens kulturskribent Anna Hellberg pÄpekar att SD-bögars programledare Erik Galli inte borde vara sÄ chockad över att det finns homosexuella sverigedemokrater: "Har han aldrig hört talas om Dick Erixon? Pim Fortuyn eller Milo Yiannopoulos?" (5/6).
Den sjÀlvklarheten till trots, söker Galli ÀndÄ föredömligt nyfiket svar pÄ varför de homosexuella mÀn han intervjuar i programmet har valt SD. De ser, konstaterar Galli, invandringspolitiken "som den viktigaste hbtq-frÄgan". Som tydligast mÀrks det i mötet med Luai Ahmed, en flykting frÄn Jemen, skribent pÄ sajten Bulletin och SD-anhÀngare. I programmet dyker han upp i PridetÄget iförd en niqab och med en skylt som det stÄr "HELP" pÄ.
Att situationen för hbtq-personer Ă€r bedrövlig i den del av vĂ€rlden Luai Ahmed kommer ifrĂ„n Ă€r visserligen ingen nyhet. HĂ€r hade "SD-bögar" kunnat skrapa lite djupare. Hur ser homofobin ut i Sverige â "utanförskapsomrĂ„den" inkluderat â i dag?
En som har lyft frÄgan om hederskultur, som ju drabbar hbtq-personer, Àr Trifa Shakely som fram till nyligen var RFSL:s förbundsordförande. Hennes syn pÄ hur hbtq-rörelsen hanterat dessa frÄgor hade varit intressant att höra i programmet.
Forskaren Bi Puranen, generalsekreterare för World Values Survey, har pÄpekat att migranternas vÀrderingar om homosexualitet, sex före Àktenskapet, aborter och skilsmÀssor visserligen skiljer sig stort jÀmfört med majoritetsbefolkningens. Men Àven i de hÀr frÄgorna kan man se förÀndring över tid.
VÀrderingar kan med andra ord Àndras. SD-bögarna tycks utgÄ ifrÄn motsatsen. Enligt dem Àr en naturlig följd av att homohatet Àr starkt i den muslimska delen av vÀrden, att invandring frÄn dessa lÀnder mÄste hindras.
Man kan ocksĂ„ tĂ€nka tvĂ€rtom: HĂ€r finns det betydligt bĂ€ttre förutsĂ€ttningar att motverka homofoba Ă„sikter. FĂ„ förnekar i dag att problemen existerar. Ur ett "bögperspektiv" borde det centrala vara att homofobin bekĂ€mpas â var Ă€n den kommer ifrĂ„n.