I Västerviks kommun är det något av en politisk naturlag att frågan om länstillhörighet vaknar till liv med jämna mellanrum. Nu senaste är det Moderaternas starke man Harald Hjalmarsson som vill att Västervik ska byta från Kalmar till Östergötlands län, och föreslår en folkomröstning i frågan. Det återstår att se vad som händer med de idéerna, särskilt med tanke på att Hjalmarsson av allt att döma nu blir ny ledare i Västerviks kommun.
Det är dock något tveksamma argument han har fört fram i frågan. Han ser att Östergötland har varit bättre på att få tilldelning av statliga infrastrukturpengar. Men att dra om länsgränsen och hoppas att det resulterar i att det trillar ner pengar är kanske lite långsökt. Vidare tror han att en folkomröstning skulle lyfta kommunens utsatta läge i infrastrukturfrågan. Men att använda en folkomröstning i syfte att positionera sig synes inte vara helt respektfullt mot ett demokratiskt instrument.
Kostnader för folkomröstning och förändrad administration och organisation av länen riskerar dessutom att förbruka de pengar som skulle kunna gå till bättre vägar och utökade busslinjer på landsbygden.
Samtidigt är problemen som adresseras verkliga, och de finns på båda sidor länsgränsen. Särskilt i norra Kalmar län är den statliga infrastrukturen historiskt eftersatt. Tåg för storstadsresenärer har trängt undan investeringar för bättre länsvägar i hela landet. Samtidigt lägger Östgötatrafiken ned linjer på landsbygden. Och det går knappt att resa med länsbussar över länsgränsen mellan Östergötland och Kalmar.
Västerviks och Valdemarsviks kommun, och till viss del även Åtvidabergs kommun, ligger i utkanten av sina respektive län. Ännu längre från politikens och ekonomins centrum ligger Valdemarsviks södra kommundelar och Västerviks norra. De ska givetvis inte behöva lida av en sämre utveckling bara för att de ligger i gränstrakterna mellan länen.
En öppnad gräns och utökat utbyte mellan respektive länsända skulle vara värdefull. Inte bara för de boende, utan också i form av utnyttjad tillväxtpotential i trakterna samt ökad tillit till centralmakterna.
Att den nya regeringen avser prioritera infrastrukturen ute i landet bådar gott i sammanhanget. En medvetenhet kan också skönjas inom kommunpolitiken. Avgående kommunalråd i både Västervik och Valdemarsvik tryckte nyligen på behovet av en busslinje mellan orterna. Även om kommunerna i dagsläget inte äger frågan så finns det goda skäl för nya styren att fortsätta utveckla utbytet mellan länen.
Jakob Styrenius är ledarskribent på Västerviks-Tidningen.