För de allra flesta Àr skolan skola men för vissa barn Àr skolan sÄ mycket mer - en trygghet, ett sÀtt att komma hemifrÄn, fÄ struktur och andrum för en kaotisk hemmiljö. För andra Àr skolan ett helvete, förknippad med rÀdsla för att bli utsatt, ensam, förlöjligad och mobbad. FruktansvÀrt och nÄgot som sÀtter spÄr för livet.
Med sommarens slut Àr Àven Sommar i P1 slut. Vi Àr mÄnga som lyssnar och tar del av sommarpratarnas historier om arbete, livet, barndom och framgÄng. Det Àr ofta berörande och upplyftande. Men historierna tenderar att likna varandra i hur de berÀttas och Àr uppbyggda.
En svÄr barndom dÀr utsatthet för mobbning eller svÄra familjeförhÄllanden Àr starten. Underdogperspektivet, kÀmparandan och sen framgÄngen och berömmelsen. Lite av att alla kan komma dit, det lyckliga slutet. Det Àr hÀr jag börjar undra. KrÀvs det att man har varit mobbad eller har haft det svÄrt för att bli framgÄngsrik inom sitt gebit? Eller Àr det vad som krÀvs för att skapa en story som tillrÀckligt mÄnga vill lyssna pÄ?
Jag tycker att berÀttelserna Àr viktiga och vÀrda att upprepas om och om igen. Ur mÄnga perspektiv. BÄde för att fÄ andra att kÀnna att de inte Àr eller har varit ensamma, för att fÄ upprÀttelse och för att terapeutiskt fÄ prata av sig och dela med sig.
Samtidigt hör vi faktiskt vÀldigt ofta denna historia. Igen och igen. Och förstÄr att de Àr framgÄngsrika, inte alltid för den som berÀttar och de som lyssnar utan Àven för de som kan komma emellan och betala. Lyssnarstatistik, reklam och mediahus och med det kommer kÀnslan av cynism och pengar in.
Finns det inte fler historier som vi vill ta del av? Var Àr historierna frÄn den andra sidan. FrÄn mobbarna och frÄn de som har upplevt bÄda sidor, vilket jag tror att varenda mÀnniska egentligen har, befunnit sig i situationer dÀr man kÀnt sig utsatt och en annan gÄng varit den som inte varit schysst.
Ăr vi i vĂ„rt samhĂ€lle inte beredda att förlĂ„ta, inte intresserade av att lyssna pĂ„ dĂ„ vi gjort fel? Har de som gjort fel inte rĂ€tt att bli framgĂ„ngsrika? Eller ser vi inte oss sjĂ€lva i de situationer dĂ„ vi mobbat, utan bara dĂ„ vi sjĂ€lva kĂ€nt oss utsatta.
Han hette Jocke, gick i min klass och var mobbad. Vi var mÄnga som sÄg men ingen gick emellan. Som vuxen har jag insett att jag var delaktig och utnyttjade situationen. Jag var hemma hos Jocke en gÄng för att leka, vi spelade kula. Eller egentligen, jag tror att jag var dÀr för att han hade sÄ fina kulor. Glaskulor och dankar, ÄtrÄvÀrda och jag ville ha dem för jag hade mest stenkulor. Jag spelade av honom alla hans fina dankar och gick hem. Men jag hade inte vunnit dem pÄ ett rÀttvist sÀtt, jag sköt för nÀra, det visste jag redan dÄ och det visste han ocksÄ. Men han lÀt mig vinna. MÄnga gÄnger har jag vaknat med ett ryck och en stor klump i magen. Jag skÀms nÄgot sÄ oerhört.
Influencers, författare och sommarpratare vill mÄnga berÀtta storyn om hur de tog revansch och lyckades ÀndÄ. Alex Schulman blev en gÄng i tiden kÀnd genom att mobba och vara elak. Det var knappt sÄ man klarade av att lyssna pÄ honom eller hans elakheter pÄ den tiden. Idag Àr det lÀttare dÄ han Àr en lysande poddare och författare som bland annat skriver om svÄrigheten med att ha vÀxt upp med en alkoholiserad mamma och om elaka slÀktingar. Jag vill gÀrna höra historien frÄn honom om de Ären dÄ han sjÀlv mobbade och var elak.
Vikten av förlĂ„telse Ă€r nĂ„got som ofta betonas genom historien och inte minst i de flesta av vĂ€rldens religioner men finns den idag, pĂ„ riktigt eller varför trĂ€der sĂ„ fĂ„ fram och berĂ€ttar. En bekant sa klokt âVi vĂ„gar inte tala om vĂ„ra moraliska misslyckanden eftersom vi inte har nĂ„got direkt sprĂ„k för förlĂ„telse idagâ. Sorgligt men sant. Och vad gör det med oss och vĂ„ra barn dĂ„ de gĂ„r till skolan och inte har fĂ„tt höra hela spektret i att vara mĂ€nniska. NĂ€sta sommarpratare hoppas jag har styrkan att ge oss det.