Ge de bästa lärarna dubbel lön och helt fria tyglar

Skolfrågor verkar aldrig bita sig fast i agendan särskilt länge. Konstigt, med tanke på att det är där framtidens vuxna skapas. Skolan är såklart oumbärlig, men alla vuxna har fortfarande ett ansvar. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

"Barn behöver läsa mer och oftare än du tror, samtidigt är att läsa alls viktigare än vad som läses" skriver Johanna Trapp.

"Barn behöver läsa mer och oftare än du tror, samtidigt är att läsa alls viktigare än vad som läses" skriver Johanna Trapp.

Foto: Jessica Gow/TT

Ledarkrönika2023-05-26 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med jämna mellanrum kommer det en ny krisnyhet som beskriver hur dåligt det går för svensk skola. Någon ny undersökning beskriver ännu en gång att skolan står inför en rad systematiska problem. Ändå uppstår ingen folkstorm? Det mumlas lite i den allmänna debatten i någon vecka, men lika snabbt som nyheten kom är den bortglömd igen.

Återigen har skolan fladdrat upp på löpsedlarna. Skolverket presenterade nämligen resultaten från den internationella kunskapsmätningen PIRLS 2021, som undersöker läsförmåga och attityder till läsning hos eleverna i årskurs fyra. Undersökningen visade på många saker, men det som blivit en nyhet är att läsförståelsen minskar. Hela 19 procent av fjärdeklassarna kan inte läsa på en acceptabel nivå. Anledningen till detta är, enligt Skolverket, att antalet resurssvaga elever ökat. Med resurssvaga elever menas barn som bland annat inte pratar svenska eller brukar läsa böcker hemma, eller som kanske inte har tillgång till ett rum med studiero hemma. 

Det är inte särskilt långsökt att dra slutsatsen att den minskade läsförståelsen även är ett tecken på en bristande integration. I det fallet krävs även lösningar som grundskolan inte kan erbjuda. SFI behöver ställa högre krav, fler nyanlända behöver komma in på arbetsmarknaden och arbetsgivare och arbetssökande behöver matchas ihop bättre. Men samhället behöver också klara av att fånga upp de berörda barnen.

Nyckel till framgång är en klyscha, men den stämmer, övning ger färdighet. Barnen som läser dåligt läser sällan. För att lyckas väcka läsglädjen hos barn har alla ett ansvar. Känner du ett barn i lågstadieåldern? Kanske ett barnbarn? Ta fram böcker du vet är bra och läs tillsammans. Kanske är du fotbollstränare i Skäggetorp, Ryd eller Berga och vet att barnen ser upp till dig? Skicka med ungarna en bok hem.

Barn behöver läsa mer och oftare än du tror, samtidigt är att läsa alls viktigare än vad som läses. Vissa barn tycker om att sitta och titta med en vuxen i en Biltemakatalog, medan andra barn uppskattar Harry Potters underbara värld. Men att de läser är det centrala. Då gör ni vad ni kan på hemmaplan.

Men skolan har fortfarande ett stort ansvar. Idag är kvaliteten på olika skolor ofta stor. Problemet med de ojämna resultaten är inte att vissa skolors kvalitet drar iväg, utan att andra inte kommer ikapp. Det behöver bli nolltolerans mot dåliga skolor, oavsett huvudman. Om kommunen inte klarar av att vända på en skolas dåliga resultat borde en annan huvudman som kan uppvisa goda resultat få ta över driften. Kontrollera särskilt skolorna i utsatta områden för där behövs bra skolor allra mest. Ge de bästa lärarna dubbel lön, ge dem helt fria tyglar och de förutsättningar de behöver för att kunna bedriva god undervisning. Då kommer även barn med resursstark bakgrund söka sig dit.

Skolvalet på alla nivåer behöver bli obligatoriskt. Barn ska inte hamna på en skola bara för att deras föräldrar inte vet om att möjligheten att välja skola finns. Klarade inte barnens lågstadieskola av vad du förväntade dig? Byt bort den. Eleverna behöver sättas fräsmt.

Det finns ingen “quick-fix” när det gäller läsförståelse. Var den där vuxna som bryr sig om skolan även om den inte finns med på löpsedeln. Ge de barn du kan den finaste presenten man kan få, nyckeln till all världens kunskap.