En aprilkväll i Björsäters gamla Folkets hus fick jag tips om en ny sevärd serie – ”The Gentlemen” på Netflix. Den handlar om en brittisk godsägare som hittar en enorm cannabisodling under mjölkstallet. Den som över kaffe och smörgås tipsade om serien skulle hem och se ett avsnitt till samma kväll.
Häromdagen, precis en månad senare, sätter jag mig i en taxi i centrala London. Bilen är översållad av reklam för rykande heta ”The Gentlemen”.
Och det här är något av en revolution – att en serie kan slå igenom samtidigt på den östgötska landsbygden som i en världsstad som London. Så var det inte förr.
Tidigare har det allra senaste varit förbehållit storstäderna, vilket har bidragit till dess dragningskraft och sannolikt drivit på urbaniseringen. Landsbygderna har varit hopplöst efter när det kommit till att hänga med i populärkulturen.
En resa till en stad som London eller Los Angeles har därför varit ett sätt att se in i framtiden. De serier och filmer som har gått på tv och bio där brukar med tiden komma till Stockholm, sedan större städer som Linköping och därefter spridas vidare i landet. Samma sak med mode och mat – och till och med politik.
Men nu är det inte säkert att vi möter framtiden i en världsmetropol. Den digitala revolutionen har ändrat allt.
För att se den allra senaste filmen behöver man inte längre ha nära till en stor biograf. Det räcker med internetuppkoppling och abonnemang på streamingtjänster. Geografi spelar allt mindre roll. Och det här märks på allt fler områden.
Tack vare tjänster som Spotify går det att upptäcka ny musik oavsett var man bor. Det är snarare på streamingtjänster och sociala medier som nya lovande band upptäcks, än i en källarlokal i en storstad.
Samma sak är det med mode. Nya stilar får inte längre spridning enbart genom att synas på paradgator i Paris, London och Milano. I stället är det allt oftare på sociala medier där allting börjar. Och nya plagg kan klickas hem på nätet lika enkelt från Stockholm som Ulrika. Närheten till butiker och modehus är inte längre avgörande för möjligheten att hänga med.
I Svenska Dagbladet beskrevs för en tid sedan utvecklingen. En tolvåring berättade hur hon och hennes kompisar tar till sig en stil: ”Man scrollar på Tiktok och så kommer det upp videor. Sedan går man in på typ Safari och letar vidare”.
Vad gör det då för skillnad att nya serier och nytt mode går att ta till sig snabbare än någonsin i Österbymo, Godegård eller Yxnerum? Kanske inte så mycket till en början, men i längden bör det påverka desto mer.
För det som sker är att livsstilarna likriktas mellan stad och land. Landsbygderna blir inte per automatik efter i den alltmer digitala världen.
Samtidigt lär inte storstäderna förlora sina lockelser, särskilt inte på unga. Men vi ska nog inte – som det ofta har gjorts i Sverige – förutsätta att alla som bor i större städer blir kvar i den typen av geografi. För när livsstilarna blir alltmer likriktade i stad och land slipas trösklarna ner för människor att flytta under livet.
När nya serier slår igenom samtidigt i Björsäter och London har något potentiellt revolutionerande hänt.