I kölvattnet av koranbrÀnningarna har tre förhÄllningssÀtt utkristalliserats i den sönderpolariserade debatten.
Den konservativa olyckskorpen Àr djupare bekymrad över samhÀllsutvecklingen Àn gemene man. Han (det Àr oftast en han) anser att polisen visst borde ha skjutit skarpt rÀtt in i folkmassan och att det Àr dags att börja ta ifrÄn vissa individer medborgarskapet. Den mer extremt lagda anser att Rasmus Paludan blottat muslimernas sanna ansikte.
Den progressiva âmĂ„ngfaldsvurmarenâ vill utöka definitionen av hatbrott och utreda lagstiftning mot blasfemi.
Den arma liberalen menar att Paludan förvisso Ă€r en idiot, men Ă€ven idioter ska ha rĂ€tt att uttrycka sig. âJag hĂ„ller inte med om vad du sĂ€ger, men jag Ă€r beredd att dö för din rĂ€tt att sĂ€ga detâ, mĂ€ssar hen entrĂ€get.
Vad förstÄr vi av detta? Jo, att diskussionen om islam och yttrandefrihet har gÄtt i cirklar de senaste tjugo Ären. NÄgonstans lindas en koran i bacon och plötsligt stÄr alla debattörer givakt, vÀl medvetna om hur de ska spela sin roll.
Samma slags diskussioner som nu pÄgÄr fördes efter Jyllands-postens Muhammedkarikatyrer. Och efter mordet pÄ den nederlÀndske regissören Theo van Gogh. Och efter Lars Vilks. Och efter Charlie Hebdo.
I polariseringens spÄr uppstÄr genast ett problem. Alla nyanser försvinner.
Paludan Àr ingen Voltaire. Hans politiska gÀrning grundar sig i ett besinningslöst hat mot muslimer. SjÀlvfallet kan en god liberal anse att han har rÀtt att uttrycka sin Äsikt, rent principiellt. Men den gode liberalen mÄste likaledes inse att verkligheten inte Àr ett statsvetenskapligt seminarium. Handlingar har konsekvenser.
2017 tillÀts Nordiska motstÄndsrörelsen demonstrera i nÀrheten av Göteborgs synagoga under Jom Kippur, judendomens heligaste dag. I församlingen rÄdde djup olust, inte minst dÄ flera medlemmar var Förintelseöverlevare. Tror man dÄ att debatten enbart handlar om yttrandefrihet gör man det för enkelt för sig.
Paludan planerar att delta i det annalkande riksdagsvalet. Det finns ingen anledning till oro. Eller att överhuvudtaget bry sig. Förvisso var han nĂ€ra att komma in i det danska Folketinget i samband med valet 2019. 1,8 procent i ett land med tvĂ„procentsspĂ€rr â och detta för ett extremistiskt enfrĂ„geparti â Ă€r klart betydelsefullt.
Men numera har de flesta danskar tröttnat pĂ„ Paludan. Ăven de som till en början stödde hans idĂ©er. Det brukar bli sĂ„ med politiska provokatörer. Efter ett tag vet man exakt vad som ska komma ur deras munnar hĂ€rnĂ€st. Och det finns bara sĂ„ mĂ„nga varianter av âislam Ă€r skitâ-spaningen.
Uttrycket âtomma tunnor skramlar högstâ kĂ€nns nĂ€rmast överflödigt.
Och hÀr finns nÄgot att fundera över.
LÄt oss gÄ tillbaka till de arma liberalerna och synen pÄ vÀrlden som ett universitetsseminarium.
Ett misstag som ofta görs av den gruppen Àr att mÄla debatten i svartvitt. Det tycks finnas tvÄ alternativ för yttrandefriheten. Antingen inskrÀnks den av staten med hjÀlp av vÄldsmonopol. Eller sÄ Àr vÀrlden ett enda stort deliberativt forum dÀr nazisten och rabbinen respektfullt bemöter varandras argument.
Ett (verkligt) samhÀlle dÀr yttrandefrihet rÄder Àr dÀremot aldrig ett neutralt plan. Alla Äsikter Àr inte önskvÀrda. Motreaktion, ibland kraftig, mÄste alltid förutsÀttas. Det betyder inte att staten ska inskrÀnka rÀtten att uttrycka sig. DÀremot tenderar vi individer, vi som utgör det samhÀlle som Àr större Àn staten, agera hÄrdare mot dem som framför objektivt misshagliga Äsikter. Att Paludan vill ha ett etniskt homogent Sverige Àr rimligtvis en sÄdan Äsikt. Det Àr helt naturligt att reagera kÀnslosamt pÄ det som upprör oss.
I engelskan finns det utmĂ€rkta begreppet âsocial shamingâ, ungefĂ€r âatt utsĂ€tta nĂ„gon för social skamâ. Vi tolererar inte att kvinnor öppet kallas horor eller att antisemitiska skĂ€mt dras inför en Förintelseöverlevare. Personer som bryter mot dessa sociala koder blir utfryst. Det betyder inte att vi tillĂ€mpar censur. TvĂ€rtom â civilisationsbygge förutsĂ€tter att kollektivet bekĂ€nner sig en uppsĂ€ttning oskrivna regler.
Vi behöver folk som buar. GÀrna högt. Den som visade vÀgen Àr JönköpingsprÀsten Fredrik Hollertz. NÀr Paludan dök upp i staden den 17 april valde Hollertz att överrösta hans tal genom att ringa i kyrkklockorna. Det var ett perfekt grepp. Inget vÄld tillÀmpades, samtidigt som markeringen var tydlig: Paludans budskap Àr vedervÀrdigt.
SÄ hanteras de osköna provokatörerna bÀst. Inte genom att vi tillgriper vÄldsmonopolets makt, utan genom social shaming. Paludan förtjÀnar inte att tystas, utan att frysas ut.