PÄ Äterbesök i Hedeby

Klassiska TV-serien "Hedebyborna" Àr talande för sin tid - och nog Àven för vÄr egen.

Ingvar Kjellson som Mon Cousin.

Ingvar Kjellson som Mon Cousin.

Foto: TT

Krönika2021-05-22 06:01
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

”Det Ă€r nya tider nu”. Repliken upprepas som ett mantra av karaktĂ€rerna i TV-serien â€Hedebyborna”. StĂ€ndigt tvingas de konstatera att inget i deras invanda tillvaro lĂ€ngre Ă€r sig likt. 

”Hedebyborna” premiĂ€rvisades i rutan 1978 och Ă€r en av svensk TV-dramatiks största framgĂ„ngar nĂ„gonsin. Serien har repriserats flera gĂ„nger, givits ut pĂ„ DVD och finns numera att tillgĂ„ pĂ„ SVT Play. Jag har precis sett om den igen och Ă€r lika fĂ€ngslad av denna mustiga berĂ€ttelse, ett veritabelt nationalepos som bygger pĂ„ Sven Delblancs romansvit om det fiktiva samhĂ€llet Hedeby i Sörmland (Ӂminne”, ”StenfĂ„gel”, ”Vinteride”, ”Stadsporten”, 1970-76). 

Hedeby Ă€r en lĂ€tt maskerad version av verklighetens VagnhĂ€rad, dĂ€r författaren vĂ€xte upp under 30- och 40-talen. Delblanc svarade Ă€ven för manuset nĂ€r regissören HĂ„kan ErsgĂ„rd tog sig an historien för TV och stĂ€llde ett magnifikt uppbĂ„d skĂ„despelare framför kameran; Per Myrberg som desperationens baron Urse, Anders Nyström som slarvern Svensson, Helena Brodin som dennes hĂ„rt prövade fru, handlarduon John och Peter Harryson – samt Nina Gunke, Tor Isedal, Aino Taube, Kent Andersson
 CrĂšme-de-la-crĂšme!

Starkast lysande Ă€r Ă€ndĂ„ eleganten Ingvar Kjellson i rollen som den nerdekade, men klarsynte aristokraten Mon Cousin. ”Det finnas alltid en anledning att berusa sig”, utropar han godmodigt och uppmanar sin stackars bankrutte slĂ€kting baron Urse pĂ„ godset Valla att resignera inför den nya tidens utmaningar.

NĂ€r vi möter dem alla i serien Ă€r det 1937 och det sörmlĂ€ndska sommarlandskapet Ă€r bedövande vackert. Men det Ă€r en idyll i upplösning. Överklassen som styrt och stĂ€llt i generationer har förlorat makt, pengar och egendom. Arbetarna har börjat resa sig och insett sitt vĂ€rde. Socialdemokraterna sitter i regeringssadeln och Per Albins folkhemsbygge har startat. Sverige Ă€r i fĂ€rd att ömsa skinn. 

Sven Delblancs avsikt Àr att lÄta Hedeby spegla denna omvÀlvande process i miniatyr. Den symboliska höjdpunkten Àr skildringen av ortens traditionella mandomsprov: Ärensningen. Tre mÀn vÀljs varje sommar av bystÀmman för att med flotte röja traktens vattendrag. Detta Är överraskar dock baron Urse med att tilldela sig sjÀlv hedersuppdraget som flottens försteman. Han gör det bÄde som en maktdemonstration och som ett fÄfÀngt försök att anpassa sig och verka folklig.

Årensningen under baronens kraftlösa ledning hĂ„ller förstĂ„s sedan pĂ„ att urarta till ett alkoholindrĂ€nkt fiasko. Lika förbluffad som krĂ€nkt fĂ„r han en morgon sonika sparken av sina tidigare kuvade undersĂ„tar i byn. ”Vem som gĂ„r pĂ„ flotten, det bestĂ€mmer vi!”, ryter karlarna i en av seriens nyckelrepliker.

BesÀttningen byts ut, Äterstoden av Än rensas i triumf. Det Àr sista gÄngen. Kommunens nya, röda makthavare beslutar att ett mudderverk kan göra alltihop effektivare. Den slitiga, men stolta traditionen gÄr sÄlunda i graven. Och med den baron Urse, som efter ett misslyckat försÀkringsbedrÀgeri utblottad drÀnker sig i samma Ä.

”Hedebyborna” blev en sĂ„dan formidabel kioskvĂ€ltare att tvĂ„ omgĂ„ngar till spelades in 1980 och 1982. Även om dessa innehĂ„ller fina partier, tillför de senare avsnitten egentligen föga. BerĂ€ttelsen tappar skĂ€rpa och nĂ€rmar sig TV-sĂ„pans vevande. Fast strunt i det. Kanske mest slĂ„ende med ”Hedebyborna” Ă€r hur talande serien Ă€r för 70-talets strömkantring.  

Det var ju i mycket baksmĂ€llans decennium, dĂ„ de rationella folkhemsingenjörernas progressiva socialstat knakade i fogarna och rekordĂ„rens högkonjunktur förbyttes till strukturkris, industrinedlĂ€ggningar och rost. Med andra vĂ€rldskrigets slut hade urbaniseringen tilltagit i snabb takt, men nu var det som om svenska folket kĂ€nde kollektiv alienation i betongen och famlade efter sina lantliga rötter bland byar, skogar och Ă„krar. 

Politiskt fĂ„r det utlopp genom gröna vĂ„gen, miljörörelse och kĂ€rnkraftsmotstĂ„nd. Centern nĂ„r brett vĂ€ljarstöd under partiledaren Thorbjörn FĂ€lldin, odalbonden förkroppsligad. Även det tidigare marginaliserade högerpartiet fĂ„r en vinnande profil i Gösta Bohman, vars image Ă€r den naturĂ€lskande skĂ€rgĂ„rdskarlen med slidkniv och utedass. Notera hur signifikativt Bohman vill göra sig till tolk för tidsandan 1973: ”Vi Ă€r fortfarande, har jag brukat sĂ€ga, alla eller nĂ€stan alla Ă€ttlingar i andra eller tredje led till bönder, torpare och fiskare. AlltjĂ€mt ligger lien, yxan och spaden vĂ€l i handen”.

Socialdemokraterna, bĂ€rare av det modernistiska projektet, kĂ€mpar i motvind och fĂ„r 1976 lĂ€mna regeringsmakten för första gĂ„ngen sedan 30-talet. Botanisera gĂ€rna i skattkammaren till programarkiv som SVT Play hyser, dĂ€r finns flera sevĂ€rda exempel pĂ„ hur TV-dramat dessa Ă„r belyser stĂ€mningslĂ€get. 

Kritik mot det storskaliga, byrĂ„kratitunga industrisamhĂ€llet fĂ„r tydlig gestalt i Bengt Bratts samtida landsortsepos â€Hem till byn” (seriestart 1971). BrottarsuccĂ©n ”Raskens” (1976) Ă€r kĂ€nnetecknande för den förhĂ€rskande nostalgin över ett svunnet Sverige, en visserligen kĂ€rv men rejĂ€l bondenation. Det Ă€r heller knappast en slump att SVT gör en mastodontsatsning som Keve Hjelms â€Godnatt, jord” (1979), baserad pĂ„ Ivar Lo-Johanssons rustika statarroman. 

Illustrativt för suget efter förflutenhetens enklare samhĂ€lle Ă€r icke minst Jolos folkkĂ€ra romantiserande beredskapsserie â€NĂ„gonstans i Sverige” (1973), som fĂ„r Janne Carlsson att för evigt bli synonym med vĂ€rnpliktsgamĂ€ngen Loffe. I sammanhanget Ă€r det för övrigt ganska typiskt för klimatet att en av ungdomarna i Janne Halldoffs filmatisering av Ulf Lundells generationsroman â€Jack” (1977) utbrister att det uppenbarligen ”aldrig kommer bli sĂ„ roligt i Sverige som under vĂ€rldskriget”.

”Hedebyborna” och dess varma mottagande i stugorna Ă€r ytterligare ett uttryck för denna 70-talskult av vĂ„rt jordnĂ€ra förflutna. Men inte enbart. Serien kan ocksĂ„ ses som en slags terapeutisk bearbetning av rĂ„dande samhĂ€llsförhĂ„llanden och vilsenheten i den brytningstid mellan gammalt och nytt som 70- och 30-talet hade gemensamt. 

Symptomatiskt Ă€r, att samma Ă„r som â€Hedebyborna” gjorde entrĂ© i TV, slĂ€ppte Mikael Wiehe albumet ”Sjömansvisor” med lĂ„ten som kom att bli hans största klassiker: â€Titanic (Andraklasspassagerarens sista sĂ„ng)”, en allegori över vad som just dĂ„ höll pĂ„ att hĂ€nda. VĂ€lfĂ€rdsstatens dittills trygga skepp hade sprungit lĂ€ck. FörĂ€ndringens osĂ€kra vindar blĂ„ste in och med dem andra ideal, andra herrar. Precis som Hedebys invĂ„nare tvingades mĂ€nniskorna i 70-talets Sverige konstatera: ”Det Ă€r nya tider nu”. 

PĂ„minner de inte om oss idag?