Allt blir roligare med The Beatles. NÀr karantÀnen kÀnns som en Long and winding road med Eight days a week dammar jag av grammofonen och plockar fram alla gamla Beatlesalbum. Vinylerna. Oh, bara den kÀnslan. Reporna. Innerfodralen som alltid krÄnglar. De ikoniska omslagen.
BlÄser av pickupen. Och sÄ: One two three fooour! She was just seventeen, you know what I mean⊠vilket driv, vilken energi, vilken livslust. Nej, det Àr faktiskt inte gubbsjukt, nÀr lÄten kom 1963 var Beatlarna sjÀlva bara i 20-ÄrsÄldern. Och Ànnu oförstörda av kÀndisskap, krav, knark och konflikter.
De var snygga och roliga och allt gick med raketfart.
Beatles var fÀrg och frihet, nÄt lÀtt och flygande nÀr alla gamla vanliga trÄkmÄnsar satt gravallvarliga i svartvit-teven eller kvittrade klÀmkÀckt (om de var kvinnliga artister).
Help! I need somebody⊠She loves you, yeah, yeah, yeah, det tunga inledningsackordet i A hard days night, Georges grymma gitarrsolo i Let it be, âenklaâ All my loving med sina skitsvĂ„ra ackord.
Mininovellen SheŽs leaving home. Söta Girl och Michelle, rockrökaren Twist and shout. Vilken skatt!
Och allt skapat, inspelat och utgivet mellan 1963 och 1970, det Àr sÄ ofattbart kort. Man kan likna denna första popera och Beatles karriÀr vid en explosion av kreativitet. Ett evolutionÀrt sprÄng.
DÄ nÀr jag var ett 10-Ärigt popsnöre kÀndes det som om John, Paul, George och Ringo dök upp ur ingenting. Men sÄ var det förstÄs inte.
Artisten Peter LeMarc la nyligen ut ett inlÀgg om just det pÄ sociala medier, och drog en hÀpnadsvÀckande politisk slutsats (den vÀckte förstÄs en smutsstorm pÄ twitter, men den bryr jag mig inte om nu).
Han skrev: âDet faktum att det var svarta, bögar, judar, irlĂ€ndare, tyska anti-nazister och parisiska unga intellektuella som skapade the Beatles, förutom de fyras talang och begĂ„vning, rĂ€cker för mig för att avsky SD.â
Va? Jo, menade LeMarc, beatlarna sjÀlva lyssnade nÀstan enbart pÄ svart musik, R & B och rock (Elvis och Carl Perkins var de enda vita förebilderna), de umgicks med de svarta musikerna hemma i Liverpool. Deras manager Brian Epstein var gay och jude, Johns och Pauls familjer var invandrare frÄn Irland, i Hamburg inspirerades de av anti-nazistiska existentialister och i Paris att kamma ner luggen.
Och viktigast av allt â i USA vĂ€grade beatlarna att spela för en segregerad publik, vilket var kontroversiellt som tusan 1964. PĂ„ sĂ„ vis var de fĂ€rgblinda.
Jag har alltid gillat Peter LeMarc.