Jag är så trött på att skoldebatten fastnat i friskolors vara eller icke-vara, istället för att låta utbildningen stå i centrum.
Jag gick på Linghemsskolan. Skolan ligger i Linghem, sex minuter med Östgötapendeln från Linköping. Skolans ungefär 200 elever har bra förutsättningar. Den ligger i ett lugnt område och många av eleverna har högskoleutbildade föräldrar. Det finns inte heller något problem med bristande kunskaper i svenska eller utanförskap, eftersom Linghemsskolan är den skolan i Linköpings kommun med procentuellt högst antal elever med svensk bakgrund.
Trots det presterar skolan sämre än riksgenomsnittet. 82% av skolans niondeklassare uppnådde kunskapskraven 2021, riksgenomsnittet är 87%. Skolan har dessutom ett minst sagt stökigt förflutet.
Jag började sexan på skolan hösten 2013 och minns att jag tyckte det var konstigt att skolan hade hunnit byta rektor under sommaren. Men det visade sig bara vara början. Senare under hösten, när vi bytt rektor igen, berättade vår SO-lärare att han jobbat på skolan i 25 år, och att det varit lika många rektorer som år under den tiden.
Den hösten gjordes en utredning av skolan på uppdrag av kommunen. I den framkom bland annat att skolan år efter år hamnat i allt djupare ekonomiska problem, saknade egna mål för framtiden och hade en kultur där lärare och elever gaddade ihop sig mot nya rektorer. Inte konstigt att de problemen uppstår när det ibland byttes rektor flera gånger per år.
Efter en 25-årig kris tog till slut kommunen ett krafttag och våren 2014 sattes nya rektorer och pengar in. Det blev mer ordning på skolan, även om vi bytte rektor någon gång ytterligare. Men att det faktiskt blev bättre märktes både i skolan och i rapporterna. Den nya rektorn var bra och fick fria tyglar att göra det som verkligen gjorde skillnad. Skolan fick bättre ekonomi, blev mer ordningsam, trygg och fräsch. Det här blev en bra tid på skolan eftersom huvudmannen, kommunen, tog skolans problem på allvar.
Men nu har frågan om Linghemsskolan blivit relevant igen. Corren släppte nyligen ett reportage om att nya renoveringar som elever, föräldrar och lärare verkligen sett fram emot inte kommer att bli av, det finns nämligen inga pengar (5/7). Utöver det har det rapporterats mycket om sabotage mot skolans byggnader, något som var ett stort problem under min tid som elev på skolan. Som grädde på moset växer Linghem dessutom massor just nu. Barn- och ungdomsnämndens prognos gör gällande att ytterligare 200 platser kommer krävas inom en tioårsperiod.
Min lillebror, som är elev på skolan, berättar att Correns rapporteringar stämmer väl överens med hans och hans klasskompisars upplevda verklighet. Det har blivit sämre igen. Renoveringar som inte blir av, ny rektor och pengaproblem. Till exempel hade hans årskurs inte råd att åka till riksdagen, någonting årskurs nio alltid får göra.
Utbildningsminister Anna Ekström (S) beskriver i en intervju att det måste bli enklare att tvångsstänga skolor som missköter sig. ”Det är oacceptabelt att uppenbart olämpliga enskilda huvudmän kan fortsätta bedriva en undermålig verksamhet där elever inte får den utbildning de har rätt till. Och att huvudmannen dessutom får skattepengar för detta” (DN 30/9 2021). Jag kunde inte hålla med mer, men det är även uppenbart att Ekström bara menar friskolor.
Det här visar även tydligt på hur viktigt det fria skolvalet är. Alla elever ska ha rätt att välja sin skola. På samma sätt som det är djupt omoraliskt att tvinga klassens duktiga flicka sitta bredvid de stökiga pojkarna i klassrummet för att det ska vara hennes ansvar att få ordning på dem, är det djupt omoraliskt att låta elever gå i en skola som huvudmannen vet är dålig, men ändå inte vidtar åtgärder.
Trots allt tyckte jag mycket om min högstadieskola. Jag lärde mig massor och hade en jättebra klass. Jag vill tacka den engagerade och kompetenta lärarkåren på Linghemsskolan för att ni alltid stod på elevernas sida. Lärares kompetens undanskuffas alltför ofta i skolpolitiken. I en bra skola litar skolledning, lärare och elever på varandra.
Det är dags att börja lita på att lärarna kan sina jobb och känner eleverna bäst. Ska bra lärare vilja stanna i skolan behövs struktur så att de kan undervisa under bästa möjliga omständigheter.
Regeringen vill göra det enklare att stänga dåliga skolor – men att det främst gäller friskolor är ingen hemlighet. Om Linghemsskolan varit en friskola hade den lyfts fram som ett exempel på hur skattepengar inte ska spenderas.