Läraren och det viktiga lärandet

Tack för Moseböcker, profeter, Kung Salomo och evangelierna!

Charlton Heston som Moses i filmen "De tio budorden" (1956).

Charlton Heston som Moses i filmen "De tio budorden" (1956).

Foto: Wikipedia

Krönika2020-03-24 12:07
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Mitt i den allmänna krisen nåddes jag av budet att min första fröken i grundskolan gått bort. Hon blev 101 år gammal. Jag ringde henne för några år sedan. Hon var trött och vill inte prata så länge, men blev glad.

Det är svårt att veta hur mycket av en människas liv som tar form redan i de unga skolåren. Men att få börja skolan med någon som drivs av viljan att lära ut är en bra start. Hon delade lojalt ut böcker i Hej Matematik och lärde alla i klassen alfabetet och skrivstil. Det sjöngs också psalmer under morgonsamlingen, för även om läroplanen sade religionskunskap så var det kristendomslära vi fick; Moseböcker, profeter, Kung Salomo och evangelierna.

Var det så dåvarande Skolöverstyrelsens pedagoger och byråkrater hade tänkt sig? Vad hände med moderniseringen av grundskolan? Såvitt jag vet kom det inga klagomål från föräldrarna, en del av oss elever kanske tyckte att hon var väl sträng eller rentav lite konstig.

Själv fick jag grunden för en stabil bildning, inte minst ordspråk och uttryck som används i det politiska livet och den offentliga debatten har ofta sin härkomst i Bibeln. Vi talar om sju magra år, Judaskyss och David mot Goliat, i överförd bemärkelse. Ja, det var forntida redan när jag gick i skolan, men samtidigt lärde jag mig en massa. Främst förmågan att lära mig sådant jag inte förstod vitsen med.

Den stora folkbildaren Hans Rosling drev tesen att ens världsbild formas till stor del av sina lärares, som i sin tur fastnat i det förflutna. Därför är det så svårt att komma till insikt om att världen ser annorlunda ut och att gårdagens lösningar inte är anpassade för dagens samhälle. Så även om det välbekanta kan kännas tryggt, är det ännu ingen som på allvar formulerat slagordet ”Nostalgi är framtiden!”

Mänsklighetens framsteg bygger på förmågan att samarbeta och lära. Att lära blir i takt med stigande ålder svårare, främst för att man behöver ”avlära” sig en del som inte stämmer eller saknar relevans. Att behöva överge något som betraktats som orubblig kunskap är alltid svårt. Att inse sina begränsningar är ofta ännu svårare. Men den som törs ifrågasätta sin egen världsuppfattning kommer också ha det lättare att hantera nya och oväntade situationer. 

Nyfikenhet och ödmjukhet är därför personligt viktiga egenskaper. Kanske är de medfödda, kanske har man fått hjälp med att ta dem till sig. Har du fått med dig dem från skolan, är det aldrig fel att höra av sig till en tidigare lärare som du än i dag sätter värde på. Det är alltid uppskattat!