Nu Ă€r det hög tid att skrota det elĂ€ndiga begreppet just-in-time. Vet ni inte vad det Ă€r? Begreppet har skymtat förbi pĂ„ de dagliga corona-presskonferenserna. Det ingĂ„r som en del i de japanska bilfabrikernas âleanâ-koncept, alltsĂ„ effektiviseringar som syftar till att fĂ„ ut sĂ„ mycket effekt som möjligt av varje anstĂ€lld och Ă„tgĂ€rd i en bilfabrik. âMer vĂ€rde för mindre arbeteâ, sĂ€ger man ibland.
âLean productionâ har ocksĂ„ i hög grad anammats av den svenska sjukvĂ„rden. Nu till delbegreppet just-in-time. Vad Ă€r det? Jo, en planeringsfilosofi dĂ€r lagren skrotas och alla varor, reservdelar, komponenter eller vad det nu kan vara bestĂ€lls och levereras exakt nĂ€r de behövs.
Historikern Björn Horgby, boende i Linköping och professor e m frĂ„n Ărebro universitet, har skrivit om det i boken âFaderliga företagare i Sverige och Japanâ (2015) dĂ€r han tillsammans med professor Christer Ericsson och docent Shunji Ishihara undersöker styrsystem i nĂ„gra företag. I synnerhet Toyota.
Björn Horgby skriver om det i ett lÄngt inlÀgg pÄ sin Facebooksida, som fick mig att förstÄ vad det egentligen betydde nÀr Region Stockholms representant i förbifarten förklarade den skandalösa bristen pÄ skyddsutrustning med att de tillÀmpat just-in-time.
Just-in-time betyder att material bestĂ€lls vartefter det behövs. Björn Horgby berĂ€ttar hur bilföretag ocksĂ„, tack vare detta, kan pressa priserna: âPĂ„ sĂ„ sĂ€tt tar bilföretagen kontroll över hela produktionen, samtidigt som de i nyliberal anda lĂ„ter underleverantörerna konkurrera med varandra. SĂ„ lĂ€nge den förutbestĂ€mda kvaliteten hĂ„lls och underleverantörerna inordnar sig i flödet, kan flödet organiseras globalt. Detta förutsĂ€tter dock ett effektivt, vĂ€lfungerande transportsystem. Med de stora containerfartygen, lastbilskonvojerna och datorstyrningen har det blivit möjligt att till jĂ€mförelsevis vĂ€ldigt lĂ„ga priser transportera varor över hela vĂ€rlden.â
Det Àr ju dÀrmed lÀtt att förstÄ hur dÄligt just-in-time Àr för klimatet. Men det Àr nÀr vi flyttar blicken frÄn industrin till sÄdant som sjukvÄrd, ÀldrevÄrd, apotek, försvar och brandflyg som man blir riktigt rÀdd. Med glatt högmod har vi frÄn 1990-talet och framÄt slopat bÄde totalförsvaret och alla gamla dammiga förrÄd. Vem behöver sÄnt nÀr allt finns en knapptryckning bort i en globaliserad vÀrld?
Men nĂ€r det intrĂ€ffar en kris â ja, dĂ„ har vi inte grejerna vi behöver. Och fler kriser kommer, var sĂ„ sĂ€kra, nĂ€sta gĂ„ng kanske pĂ„ ett helt annat omrĂ„de. DĂ€rför Ă€r det verkligen dags att slopa just-in-time pĂ„ alla omrĂ„den som krĂ€ver beredskap.