Kasta just-in-time pÄ sophögen!

NÀr krisen kommer har vi inte grejerna vi behöver.

Just-in-time pÄ Toyota.

Just-in-time pÄ Toyota.

Foto: Erin McCracken

Krönika2020-04-15 12:45
Detta Àr en ledarkrönika. Correns ledarsida Àr borgerlig. Tidningen stÄr fri och obunden frÄn alla partier.

Nu Ă€r det hög tid att skrota det elĂ€ndiga begreppet just-in-time. Vet ni inte vad det Ă€r? Begreppet har skymtat förbi pĂ„ de dagliga corona-presskonferenserna. Det ingĂ„r som en del i de japanska bilfabrikernas ”lean”-koncept, alltsĂ„ effektiviseringar som syftar till att fĂ„ ut sĂ„ mycket effekt som möjligt av varje anstĂ€lld och Ă„tgĂ€rd i en bilfabrik. ”Mer vĂ€rde för mindre arbete”, sĂ€ger man ibland.

”Lean production” har ocksĂ„ i hög grad anammats av den svenska sjukvĂ„rden. Nu till delbegreppet just-in-time. Vad Ă€r det? Jo, en planeringsfilosofi dĂ€r lagren skrotas och alla varor, reservdelar, komponenter eller vad det nu kan vara bestĂ€lls och levereras exakt nĂ€r de behövs.

Historikern Björn Horgby, boende i Linköping och professor e m frĂ„n Örebro universitet, har skrivit om det i boken ”Faderliga företagare i Sverige och Japan” (2015) dĂ€r han tillsammans med professor Christer Ericsson och docent Shunji Ishihara undersöker styrsystem i nĂ„gra företag. I synnerhet Toyota.

Björn Horgby skriver om det i ett lÄngt inlÀgg pÄ sin Facebooksida, som fick mig att förstÄ vad det egentligen betydde nÀr Region Stockholms representant i förbifarten förklarade den skandalösa bristen pÄ skyddsutrustning med att de tillÀmpat just-in-time.

Just-in-time betyder att material bestĂ€lls vartefter det behövs. Björn Horgby berĂ€ttar hur bilföretag ocksĂ„, tack vare detta, kan pressa priserna: ”PĂ„ sĂ„ sĂ€tt tar bilföretagen kontroll över hela produktionen, samtidigt som de i nyliberal anda lĂ„ter underleverantörerna konkurrera med varandra. SĂ„ lĂ€nge den förutbestĂ€mda kvaliteten hĂ„lls och underleverantörerna inordnar sig i flödet, kan flödet organiseras globalt. Detta förutsĂ€tter dock ett effektivt, vĂ€lfungerande transportsystem. Med de stora containerfartygen, lastbilskonvojerna och datorstyrningen har det blivit möjligt att till jĂ€mförelsevis vĂ€ldigt lĂ„ga priser transportera varor över hela vĂ€rlden.”

Det Ă€r ju dĂ€rmed lĂ€tt att förstĂ„ hur dĂ„ligt just-in-time Ă€r för klimatet. Men det Ă€r nĂ€r vi flyttar blicken frĂ„n industrin till sĂ„dant som sjukvĂ„rd, Ă€ldrevĂ„rd, apotek, försvar och brandflyg som man blir riktigt rĂ€dd. Med glatt högmod har vi frĂ„n 1990-talet och framĂ„t slopat bĂ„de totalförsvaret och alla gamla dammiga förrĂ„d. Vem behöver sĂ„nt nĂ€r allt finns en knapptryckning bort i en globaliserad vĂ€rld? 

Men nĂ€r det intrĂ€ffar en kris – ja, dĂ„ har vi inte grejerna vi behöver. Och fler kriser kommer, var sĂ„ sĂ€kra, nĂ€sta gĂ„ng kanske pĂ„ ett helt annat omrĂ„de. DĂ€rför Ă€r det verkligen dags att slopa just-in-time pĂ„ alla omrĂ„den som krĂ€ver beredskap.