Henrik Hall: Systembolaget är din vän

Lyckligtvis finns ansvarskännande statliga myndigheter och bolag som tänker ett steg längre än den enskilde individen.

En klassisk Systembolagskampanj vi minns. Spola kröken!

En klassisk Systembolagskampanj vi minns. Spola kröken!

Foto: Ragnhild Haarstad / TT /

Krönika2019-06-09 16:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Förra söndagen nåddes svenska midsommarfirare av ett glädjens besked: En frestelse mindre kommer i år finnas på Systembolagets hyllor, redo att förleda såväl ung som gammal. Bolaget Ängöl har nämligen nekats att sälja sitt nya ”Midsommaröl” på Systembolaget, på grund av att etiketten inte är måttfull nog.

Men måttet borde nog ha rågats långt innan dess. "Midsommaröl"? Är det verkligen en rimligt att kalla en öl så?

I ett par år har Sverige varit scen för en välgörande trend, nämligen ett minskat drickande, inte minst bland ungdomen. Det är inte längre ”hippt” att vara full. Det anses inte ”fräckt” att kräkas på en McDonalds-toalett kl 02 en lördag. Nej, istället för supandet går unga människor på gym, läser böcker och engagerar sig för klimatet (och knarkar).

Midsommar är den svenska högtid som mer än någon annan är förknippad med det fördärvliga drickandet, som förslavat generationer i detta land. Att ytterligare anspela på denna degenererade tradition som stått mellan nationens storhet och förfall i sekler är mycket ansvarslöst av det kalmaritiska bryggeriet bakom ölen.

Det påminner om filmen "Jurassic Park", när Jeff Goldblums rollfigur säger: ”Dina vetenskapsmän var så upptagna med att fråga sig om de kunde, att de aldrig frågade sig om de borde”. Människans skaparglädje och uppfinningsrikedom är en av våra stora gåvor, men det är uppenbart att den ibland hamnar i fel händer, som istället för att använda sin kreativitet åt fossilfri energi eller botandet av fattigdom väljare att lägga all sin energi på… öl.

Därför är det svenskarnas lyckliga lott att det finns ansvarskännande statliga myndigheter och bolag som tänker ett steg längre än den enskilde individen. Tyvärr verkar även myndigheten ha förslappats av det moderna samhället, TV och ”appar”, ty namnet "Midsommaröl" tycks ingen ha reagerat på.

Som tur är hejdade de sig dock vid etiketten, som är målad av Jenny Nyström. Den föreställer ett glatt sällskap i varma färger, som promenerar vid vattnet, med en fiolspelare i spetsen. Det är inte svårt att fatta vad de menar. Kvinnor och män i blandat sällskap, leendes till musik. Vid vattnet. På etiketten till en ölflaska.

Jag besparar läsaren ytterligare detaljer, och är säker på att en ny tidning kan hämtas hos redaktionen om morgonkaffet hostades upp över denna på grund av den ekivoka beskrivningen av Nyströms målning.

Ni kan dock vara säkra på att det var det sista ni någonsin hörde om ”Midsommaröl” och dess kyskhetsutmanande etikett. Systembolaget har för tillfället återställt ordningen och gjort just ditt systembolag till en mindre lockande butik (i vilken du naturligtvis aldrig skulle satt din fot från första början).

Ett måttfullt sortiment är början till inget sortiment alls. För den stora frågan är om Ängöl alls borde få sälja sina produkter under det namnet? Att så försöka förknippa sig med Herrens sändebud, som bland annat kom till Maria med glädjebudet att hennes son också var Herrens, kan knappast vara god marknadsföringssed. Änglar är änglar, öl är öl och aldrig skola de två mötas.

Systembolaget borde växla upp repressionen. Det är inte kul att supa.