Henrik Hall: Nog nu av skärmknarkande!

Ungdomar måste fredas från mobiltelefoner, skärmar och datorer, både i hemmet och i skolan.

Mobiltelefoner har inte i klassrummet att göra.

Mobiltelefoner har inte i klassrummet att göra.

Foto: Roald, Berit

Krönika2019-09-12 16:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Ingen kommer ha läst en bok om 100 år. Den deprimerande och aningen förhastade slutsatsen måste man nog dra efter att ha läst Statens medieråds undersökning om ungas medievanor.

På bara sex år har antalet 17–18-åringar som läser en tidning eller en bok en gång i veckan mer än halverats. Nu är det bara 11 procent som svarar ja på den frågan. Barn i alla åldrar använder internet, även bland dem under 1 år är det över hälften som använt nätet, siffran är 95 procent från och med fyra års ålder.

Den enskilt viktigaste förklaringen till utvecklingen är naturligtvis mobiltelefonerna. Från och med 12 års ålder använder i princip samtliga mobiltelefonen varje dag. Bland dem mellan 13 och 18 år svarar nästan hälften att de använder sociala medier för mycket.

Ungdomar måste fredas från mobiltelefoner, skärmar och datorer, både i hemmet och i skolan. Forskningen blir allt tydligare: Barn under två år ska ha noll skärmtid, vilket hjärnforskaren Sissela Nutley redovisade i Kvartals fredagsintervju 16 augusti (den hittar du, just det, i podcastappen i din telefon). Annars kommer inte deras hjärnor att utvecklas på rätt sätt.

Det är djupt oroväckande. Telefoner och paddor har gjort så snabbt intåg i våra liv att ingen hunnit bromsa in och fundera på det. Värst är det nog i skolan.

Inga mobiltelefoner borde över huvud taget finnas i klassrummet. Att någon trott annorlunda är egentligen ett stort minus till hela vår förmåga till logiskt tänkande.

Alla som någonsin hållit i en smartphone borde förstå att den till sin natur är distraherande. Nutley beskriver till och med hur det är distraherande bara att den finns i innerfickan på jackan. Att ignorera att titta på telefonen är i sig ett störningsmoment för hjärnan!

Tyvärr finns många charlataner som tjänat stora belopp på att kränga på skolan helt onödiga ”digitala lärverktyg” som är betydligt sämre än klassisk katederundervisning med papper och penna. Dessutom har många skolor i kampen om elevpengen lockat elever med egna datorer eller paddor. En destruktiv utveckling, då skärmar är i sig distraherande.

Även om en dator eller platta är bortkopplad från nätet och bara ska användas för att följa med i lärarens undervisning finns det en mängd saker som inte är det aktuella arbetet att klicka på. Det är en stor nackdel jämfört med papper och penna: Ingen har bläddrat i ett tomt kollegieblock för sitt höga nöjes skull.

En annan oroväckande sak är att färre också kollar på film och TV-serier. All typ av seriös och genomtänkt underhållning tycks konkurreras ut och extremt snabba kickar via mobiltelefonen.

Kvalitetsunderhållning och banbrytande berättande tycks helt enkelt nå allt färre. Kanske är även det en fråga om att mobiltelefonernas ständiga pockande på vår uppmärksamhet förstör koncentrationsförmågan alldeles för mycket.

Det finns all anledning att vara djupt kritiska till vårt naiva sätt att hantera vilken påverkan smartphonen fått på hela samhället. Ett bra sätt att lösa problemet på vore att bannlysa skärmar i skolan för att skydda barnen och utöva viss självdisciplin för egen del.