Den svenska modellen Ă€r ett uttryck som kan inrymma lite av varje. Inom politiken Ă€r det Ă„tminstone tvĂ„ olika saker som gĂ€ller, den första Ă€r att löner inte bestĂ€ms av politiker utan i förhandlingar, den andra Ă€r att svenska myndigheter har stort sjĂ€lvbestĂ€mmande och att Sverige inte har ministerstyre. I grundlagen stĂ„r att âregeringen styr riketâ. SĂ„ Ă€r det inte i praktiken; myndigheter styr.
Förvaltningstraditionen har lÄnga anor, ofta tillskrivs rikskanslern Axel Oxenstierna som upphovsman redan under 1600-talet. I korthet innebÀr det numera att regeringen utser myndighetschefer och skriver instruktioner till myndigheterna om vad de ska ansvara för och vilka mÄl som ska uppnÄs.
DĂ€remot fĂ„r regeringen inte lĂ€gga sig i myndighetsutövning mot enskild, utan dessa beslut fattas sjĂ€lvstĂ€ndigt av myndigheterna i enlighet med gĂ€llande lag. PĂ„ ett sĂ€tt fungerar den modellen som ett skydd mot förhastade politiska beslut och direkta missgrepp frĂ„n ministerns sida. PĂ„ ett annat â och viktigare â sĂ€tt blir bristen pĂ„ tydligt ansvar ett problem nĂ€r tydliga beslut behövs.
Det Ă€r alltför vanligt att ministern uppgivet förklarar att hen inte kan kommentera enskilda fall, samtidigt som myndigheten svarar att den inte stiftar lag utan bara följer regeringens instruktioner och riksdagens lagstiftning. âMen hur kunde det bli sĂ„ hĂ€r?â frĂ„gar sig medborgare eller journalister och fĂ„r inte nĂ„got bĂ€ttre svar Ă€n âVi har följt rutinerna.â
SÄdana svar Àr alltid en besvikelse. Vi har tydligt sett det nÀr det gÀller kompetensutvisningar, alltsÄ personer som försörjer sig och betalar skatt, men dÀr nÄgon liten detalj har missats. En sÄdan person utvisas. En vÄldtÀktsman eller pyroman utvisas dÀremot inte. Vem Àr ansvarig? Ingen vet.
NÀr det gÀller EU-lagstiftning som ska implementeras i Sverige dyker problemet stÀndigt upp. Svensk lag blir hÄrdare och krÄngligare Àn vad som var avsett, och ingen kan hÄllas ansvarig. Riksdagen har visserligen uttalat att överimplementering och utökat regelkrÄngel inte ska ske, men nÄgra konkreta resultat har vi inte sett.
I coronakrisen ser vi hur regeringen lÄter FolkhÀlsomyndigheten agera, medan ministrar Àgnar sig Ät förvaltningsbeslut. Det Àr i formell mening korrekt, men visar Ànnu en gÄng att den svenska förvaltningsmodellen inte nödvÀndigtvis Àr perfekt.
Ministerstyre Àr i svenska sprÄket ett fult ord. Men att nÄgon Àr ansvarig och att ansvar kan utkrÀvas Àr inte fult, det Àr tvÀrtom nödvÀndigt för att ett samhÀlle ska fungera.