När läraren Samuel Paty, i en av Paris förorter, visade en bild på profeten Muhammed mördades han av en muslim som blev kränkt. Att mordet är bestialiskt och visar på ett enormt problem har uttryckts i flera texter. Men vad är det som gör att någon väljer just en sådan tolkning av islam?
Att beteendet legitimeras med påstående om att de ena eller det andra står i Koranen är självklart. Alla troende legitimerar sina uppfattningar eller sitt beteende med vad som står i någon text. Toleranta, kärleksfulla och omtänksamma muslimer motiverar sina handlingar med vad som står i Koranen precis som den som hatar och mördar. Det viktiga är inte vad som står utan hur det tolkas. Det är nämligen tolkningen och urvalet av texter som avgör en människas beteende.
I min bok ”I Guds namn” (Fri tanke 2018) beskriver jag hatideologins kärna. Västvärldens sekulära demokratier föraktas och ses som en förtryckande motsats till den egna föreställningsvärlden där offerrollen är central. Men hatet riktas också mot alla muslimer som inte följer deras väg. Avfällingar anses vara lika legitima mål som alla andra.
Cyniskt och genomtänkt har religionen anpassats till alla som vill finna en ideologi att kanalisera sitt hat igenom och därmed ge hatet moralisk legitimitet.
Vissa idéer om avradikalisering påstår att en annan tolkning av islam är vägen ut för dessa människor. Men av de intervjuer som gjorts av forskare och journalister visar det sig att det är tvärtom. Först kommer hatet. Sedan kommer den ideologiskt snäva tolkningen av religionen.
Enligt framträdande forskare som Olivier Roy och Gilles Kepel var runt 30 procent av IS-resenärerna konvertiter. En rimlig slutats av det är att det börjar med hatet. Sen kommer religionen. För varför skulle en människa vilja konvertera till en hatisk ideologi om den inte hatar?
Paradoxen är att dessa människor föredrar att leva i den värld de hatar istället för den värld som styrs av den ideologi de är fyllda av. Det är alltså inte en fråga om islam mot väst. Skiljelinjen går snarare mellan de som är för grundläggande principer som yttrandefrihet och alla människor lika rätt till värdighet å ena sidan. Och de som är av en annan uppfattning å andra sidan.
För väst i allmänhet och Sverige i synnerhet är det en fråga om självbevarelsedrift. Människor som sprider denna typ av ideologi måste mötas med de mest kraftfulla åtgärder ett samhälle har till buds. Framför allt bör de informeras om att de inte måste leva i ett samhälle de hatar.