Vad avgör vilka nyheter ni skriver om?
– Allmänintresset. Vi skriver om det som vi vet är intressant för våra läsare. Vår journalistik ska vara saklig, tydlig och underbyggd. Vi strävar efter att ge en så nyanserad bild som möjligt. När vi lyfter fram kritik mot makthavare, chefer, organisationer och företag ska de alltid ges möjlighet att svara och kritik och bemötande ska publiceras samtidigt.
Varför namnger ni Motalapolitikern men inte den så kallade kulturprofilen?
– Kommunstyrelsens ordförande är folkvald och har den högsta exekutiva politiska makten i kommunen. Eftersom han är frihetsberövad kan han inte fullgöra sina plikter vilket gör allmänintresset stort. När det gäller kulturprofilen är det viktigt att känna till att vi medier inte behandlar alla lika. Vi är lika inför lagen, men inte i ett publicistiskt sammanhang. Ju mer makt och inflytande man har i ett samhälle, desto större är allmänintresset och därmed medias rapportering. Vi bedömde att allmänintresset var för lågt för att namnge kulturprofilen innan han var dömd.
Varför publicerar ni nyheter från Norrköpingsområdet?
– Majoriteten av våra läsare vill ha det. Vi har ett grundbeting varje dag och för allmännyheterna i papperstidningen är det att Linköping ska ha fem sidor, Mjölby/Boxholm/Ödeshög två sidor, Motala/Vadstena två sidor och Kinda och Åtvidaberg en sida vardera. Utöver detta har vi ofta en till två sidor från Norrköpingsområdet.
Varför har ni så mycket skrivfel i texterna?
– Varje sådant är ett misslyckande för oss och jag garanterar att vi tar det på största allvar. Vi jobbar med kompisläsning och senaste året har vi förstärkt vår nyhetsledning för att hinna läsa mer noggrant. Förhoppningsvis ser vi en effekt av det framöver.
Hur många är det som läser Corren?
– Enligt Orvesto konsument 2018 är det 182 000 personer som läser Corren och/eller Corren.se varje vecka. Enligt samma undersökning når vi 70 procent av alla i åldern 16 år och äldre som bor i vår region.
Varför kan jag inte längre läsa gratis på Corren.se?
– Vårt innehåll är exklusivt för våra prenumeranter. Undantag görs bara vid händelser där det finns allmänfara, sådan rapportering är då öppen för alla på Corren.se.
När ska ni ta fram en bättre app?
– Vi är inte nöjda med driftsäkerheten i appen och våra utvecklare jobbar med att ta fram en ny app. Vi hoppas kunna lansera den under första halvan av 2020.
Kan ni inte göra er e-tidning mer användarvänlig?
– Under första halvan av 2020 lanserar vi en ny e-tidning som är mer användarvänlig än vår nuvarande.
Vad ingår i den digitala prenumerationen?
– Vi har tre prenumerationsformer: Surf, Premium digital och Premium total. I Surf ingår nyhetsflödet på Corren.se och våra kundklubbserbjudanden. I Premium digital ingår all våra digitala tjänster, bland annat e-tidningen, som är den digitala versionen av papperstidningen. I Premium total ingår alla våra digitala tjänster plus papperstidningen.
Kan jag dela min digitala prenumeration med övriga i familjen?
– Ja, om du har en Premium digital- eller Premium total-prenumeration så kan du dela den med de som bor i ditt hushåll.
Hur mycket statligt presstöd får Corren?
– Inget. Corren finansieras av prenumerationer och annonser. Presstödet har, som det varit utformat de senaste decennierna, varit riktat mot andratidningen på orten. I Correns region hade Östgöten presstöd så länge den fanns.
Hur länge kommer ni att ge ut papperstidningen?
– Det är vanliga marknadskrafter som avgör det. Så länge det finns en efterfrågan och ekonomi i den så fortsätter vi att göra den. Vi är ett affärsdrivande bolag utan statliga stöd så vi kan inte göra något som det inte finns ekonomi i. För närvarande har Correns papperstidning 40 900 prenumeranter. Det är en siffra vi är stolta över och som vi vårdar varje dag när vi försöker skapa ett så intressant innehåll som möjligt.
Hur är läget för mediabranschen i stort?
– Dagstidningsbranschen världen över går igenom sin tuffaste transformation någonsin. Vi måste vårda vår traditionella affär, papperstidningen, samtidigt som vi utvecklar den nya, digitalt. Globala jättar som Facebook och Google har påverkat annonsaffären kraftigt vilket ständigt förändrar de ekonomiska förutsättningarna för världens mediehus. Det digitala användandet handlar mest om relevans, inte så mycket om lojalitet, så det gäller för oss att skapa en journalistik som våra prenumeranter tycker är relevant – varje dag.