Visste vore det bra med en uppfinning som skulle rädda över en miljon människoliv per år, kraftigt sänka miljöfarliga utsläpp, frigöra stora markytor i städerna, ta bort bilköer och spara många miljarder skattekronor?
Den finns redan och är nu på väg att göra entré i våra liv.
Det är självkörande bilar jag menar och Linköpingsföretaget Actia bidrar till deras utveckling.
Självkörande bilar kommer att hamna i väldigt få olyckor. Googles bilar har de senaste sex åren kört drygt 300 000 mil på vanliga vägar och inte orsakat en enda olycka. Enligt WHO:s senaste rapport dör cirka 1,2 miljoner personer i trafiken - varje år. För hur många som skadas finns ingen exakt siffra, men det rör sig om tiotals miljoner människor varje år. Som jämförelse dog förra året cirka 170 000 i personer i militära konflikter.
Eftersom bilarna sällan krockar kommer de inte behöva vara byggda för att klara smällar på samma sätt som idag. De blir lättare, billigare och det gå åt mindre energi att driva fram. Bränslesnålare, miljövänligare och enklare att exempelvis köra på el.
Självkörande bilar kommer inte behöva stå parkerade inne i städerna på samma sätt som idag. På kvällen kan de åka och parkera sig själva någonstans i utkanten av staden och på dagarna kan de på egen hand åka till ett parkeringsgarage. Om de överhuvudtaget kommer stå parkerade? Möjligen kommer vi istället för att äga en bil prenumerera på en biltjänst, där du via din smartphone beställer en lämplig bil när du behöver den. Idag står bilar parkerade 95 procent av tiden. Kanske kommer de framöver istället vara i trafik nästan hela tiden. Stora ytor i städerna som idag är parkeringar kommer frigöras.
Inte heller kommer du kunna bli av mer körkortet om du kör för fort. Bilen kommer nämligen inte köra för fort. Varför ska man ha ett körkort alls då? Det sätter fingret på att vi kommer behöva förändra en hel del lagar och regler. Vid en trafikolycka i dag finns det en fysisk person som kan åtalas om fel har begåtts. Men om du har tryckt på en knapp och bilen kör själv, vem är ansvarig då vid en krock? Det är sådant vi inom politiken snarast behöver ta tag i.
Fullt automatiska bilar som klarar alla väglag och väderlekar är några år bort, men vi rör oss ditåt i mycket snabb takt. Ett företag som bidrar till utveckling är alltså Actia som finns ute i Mjärdevi. De gör bland annat Volvo On Call, som ser till att nya Volvobilar är uppkopplade. Att bilarna är uppkopplade, och därmed ihopkopplade, är en viktig del av automatiseringen. När de kan kommunicera med varandra kan bilarna reagera omedelbart på något som händer långt fram i trafiken och till exempel sänka hastigheten. Det kommer också begränsa bilköerna, som ofta uppstår eller försvåras eftersom vi människor bromsar för kraftigt eller gasar för hårt.
Detta kanske låter som science fiction, men står precis runt hörnet. 2017 kommer Volvo ha hundra självkörande bilar ute hos vanliga kunder i Göteborg. Snart kommer de rulla i Linköping också.