Fölster: Linköping mot skattehöjarspöket

Mot skattehöjningar för att klara välfärden står digitaliseringens möjligheter. Där kan Linköping agera föredöme.

Surfplatta. Med hjälp av en sådan borde en nyanländ redan från första dagen kunna börja lära sig svenska.

Surfplatta. Med hjälp av en sådan borde en nyanländ redan från första dagen kunna börja lära sig svenska.

Foto: Tobias Röstlund / TT

Kolumn2015-10-15 07:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Ett nytt skattehöjarspöke sveper över landet. Kommunernas intresseorganisation, SKL, har i dagarna deklarerat att det behövs rejäla skattehöjningar för att täcka kostnader för fler som behöver omsorg, för att uppfylla statens många krav, och för flyktingintegration. Om man tror på detta skulle Linköpings kommunalskatt höjas från knappt 31 kronor per hundralapp till drygt 33 kronor på bara tre år, och mycket mer därefter.

Liknande förutsägelser har dock kommit på skam förut. Under 1980- och 1990-talen publicerades en strid ström av utredningar och debattinlägg med budskapet om nödvändiga skattehöjningar. Verkligheten gick dock åt motsatt håll. Från mitten av 1990-talet till i dag har det samlade skatteuttaget av vår produktion, BNP, minskat från 52 till 45 procent. Ändå har välfärdstjänsterna mer personal. Det gick ihop genom att avbetala på statsskulden för att få lägre räntekostnader, genom att få fler i arbete för att spara på bidragskostnader, och genom att välfärd kunde organiseras smartare.

Framöver hägrar också stora möjligheter att förbättra kommunal välfärd och sänka kostnader, denna gång genom smart digitalisering. Här är några exempel.

Enligt en tung studie kan kostnader i äldreomsorgen sänkas med en tredjedel per äldre genom digital teknik. Det görs genom en kombination av låta äldre koppla upp sig i videosamtal med läkare och anhöriga, digital nattbevakning, internetbaserad terapi och andra hjälpmedel.

Kommunal förvaltning kan också sänka sina kostnader avsevärt. Försäkringskassan lyckas till exempel sänka sina kostnader per ärende som hanteras med mer än 4 procent per år samtidigt som kvaliteten ökar, allt tack vare en genomtänkt utbyggnad av ärendehantering på nätet. I genomsnitt har andelen automatberedda a?renden utan inblandning av handläggare o?kat med cirka 10 procentenheter till ungefär en tredjedel. Så kan kommuner också göra med många av sina förvaltningsärenden.

Kommuners arbete med nyanlända kan använda sig av smartare digitala verktyg. I dag ska en nyanländ registreras i rätt ordning hos minst ett femtontal aktörer, statliga myndigheter, kommunala verksamheter, bank och försäkringar. Allt detta bör kunna göras med en digital registrering, och spara betydande förvaltningskostnader. Därtill ska kunskaper valideras och mycket nytt läras ut. I princip bör en nyanländ redan från första dagen kunna använda en enkel läsplatta för att börja lära sig svenska och om det svenska samhället.

Nya digitala lärare kan också underlätta lärares arbete väsentligt. Till kommuner där resultaten har rasat som mest är det ofta också svårt att rekrytera erfarna lärare. Distansutbildning via nätet och digitala lärare blir då ett viktigt komplement.

Detta är ändå bara några få exempel av vad som är möjligt. Linköpings kommunalpolitiker bör helt förkasta myten om nödvändiga skattehöjningar. Linköping har med sitt utbyggda bredband och digitala kompetens de bästa möjligheter i landet att vara förebild för en bättre väg.