I det supertrendiga modeföretaget Acnes nya kollektion finns en halsduk med texten ”Radical feminist” (radikalfeminist). Kläderna för hösten är fyllda av politiska budskap om jämställdhet.
Ja, sådant är inne, och den som visar var hen står i frågan är helrätt.
Jämställdhet är den mest politiskt korrekta frågan i Sverige idag om man ska tolka en färsk undersökning från Demoskop (14/9). Där frågade man människor vad de kan prata uppriktigt om med familj och vänner, respektive med arbetskamrater eller personer de inte känner så väl.
På frågan om vad man kan prata uppriktigt om med personer utanför vänkretsen svarade en stor andel ”jämställdhet”, medan få ville prata om invandring. Det anses socialt acceptabelt och ofarligt att prata om jämställdhet. Kanske till och med lite trendigt.
Att bry sig om kvinnors rättigheter kan kännas som ett enkelt ställningstagande. Självklart ska hon tjäna lika mycket som han! Självklart ska hon också kunna bli styrelseledamot i börsbolag!
Men i vardagen handlar feminism snarare om de små, subtila signalerna och där är det inte säkert att ens agerande och ryggmärgsreflexer är lika lämpliga att briljera med på nästa mingel.
Som när jag passerar Preem i Sösdala och möter skylten ”Bullar. Godare än mammas”. Uppenbarligen är det mammor – inte pappor – som bakar.
Eller som när jag i annonsen för Kristianstads lucia möts av nio söta tonårstjejer i blont långt hår som beskrivs som glada och utåtriktade. Ja, traditionerna runt Lucia är desamma oavsett om modevärlden trendigt går före och visar både mångfald och jämställdhet.
Och när OECD:s statistik visar att svenska kvinnor lägger 207 minuter per dag på obetalt hushållsarbete, vilket är nästan en timme mer än vad männen lägger.
Eller som när Zandra Hedlund, pressansvarig för Feministiskt initiativ, menar att ”Män våldtar, trakasserar, hotar och misshandlar...” (Nyheter24 25/11) Allihop alltså? Varenda en?
Som när killar inte får ha paljettklänning på skolfotot, vilket eleverna i en skola i Ronneby ville. Skolan hotade med att göra klassfotot till en svart ruta om de inte bytte om. LUF kontrade med ”I liberalernas Sverige får alla ha paljettklänning”. Bra.
Slagorden för jämställdhet är enkla att uttala och alla nickar med; man får enhälligt gillande av omgivningen. Pluspoäng, tumme upp och re-tweet.
Men bortom de där slagorden på halsdukar och middagar jobbar kvinnor och män dagligen för befrielse från de könsroller som puttar in dem i förutbestämda klädstilar, beteenden, preferenser och öden. Mot glastaken som inte syns men ger bulor i huvudet.
Den feministiska halsduken från Acne kostar 1 295 kronor. En företagare i välfärden får enligt vänsterns feminister helst inte göra vinst och köpa sig en sådan dyr sak. En företagare som säljer konsultrapporter till landstinget kan dock köpa två. Vilket kön hen har kan vi bara gissa oss till.