Stoppa lastbilarna som kör med dåliga däck på glashala vägar

Lagen måste följas på vägarna. Öka kontrollerna av tung trafik.

Kontrollerna av lastbilar på svenska vägar bör öka, särskilt på vintern.

Kontrollerna av lastbilar på svenska vägar bör öka, särskilt på vintern.

Foto: Jan Novotny

Ledare2025-01-14 14:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är glashalt på vägarna – precis som det kan vara på vintern. Trots det är många lastbilar inte rustade för väglaget.

Det är som upplagt för svåra olyckor.

Problemet är att många utländska lastbilar kör med dåliga däck, enligt Sveriges åkeriföretag. De utländska åkerierna chansar på att vädret är bra – och när de möter is, snö och slask kommer i värsta fall olyckorna.

Värst är det nog för dem som kör. Som den polske chaufför som innan helgen fastnade i ett dike på en liten väg mellan Kisa och Svalsjö.

I tre nätter bodde han i lastbilen, enligt uppgift oförmögen att betala bärgningen. Samtidigt kröp temperaturerna ner. I köldhålet Horn, i samma kommun, noterades minus 22,4 grader natten till måndagen.

Till slut blev lastbilen bärgad. Men väl uppe på vägen igen uppdagades att däcken inte fick fäste.

Det inträffade framstår som en ögonblicksbild av hur illa rustad många lastbilar som rullar på svenska vintervägar är – och den fara som chaufförer och medtrafikanter utsätts för.

undefined
Polske chauffören Stanislaw Lewandowski fastnade i ett dike på en liten väg mellan Kisa och Svalsjö.

Vad går då att göra åt situationen?

Se till att lagen följs. Svårare är det inte.

Det är krav på vinterdäck vid vinterväglag. Det gäller oavsett om ett fordon är registrerat i Sverige eller ej.

Från december 2022 har även reglerna skärpts kring så kallade EU-trailers, som är en olycksdrabbad lastbilstyp vid halt väg lag. Dessa ekipage är dominerande i Europa, men ovanliga hos svenska åkerier.

Lagstiftningen som behövs för att göra vintervägarna säkrare finns alltså. Det som saknas är kontroller. Polisen stannar alltför få lastbilar, vilket gör det närmast verkningslöst med skärpta regler.

När kontroller väl görs verkar det dock ofta uppdagas stora brister i trafiksäkerheten. År 2021 gjorde polisen under en vecka en nationell satsning på att kolla tung trafik. Av de 36 lastbilar som stoppades i Östergötland upptäcktes brister på hälften av fordonen.

Vad behövs då för att i framtiden upptäcka och stoppa fler trafikfarliga ekipage på svenska vägar? Dels behövs personer som har kompetensen att kontrollera lastbilar. Dels krävs infrastrukturen för att kunna göra många kontroller vid gränsen eller större vägar. Helst ska det finnas stora asfalterade ytor vid sidan av vägen där allt som behövs för inspektioner finns, som lastbilsvågar.

Vi behöver inte heller åka längre än till Norge för att se ett fungerande system för kontroller av tung trafik. I Norge finns mängder med kontrollstationer som drivs av Statens vegvesen, som är landets motsvarighet till Trafikverket.

Sverige bör ta efter Norge och bygga ut infrastrukturen för att inspektera tung trafik. Polisen bör även utbilda fler trafikpoliser, med kompetens att bedöma skicket på lastbilar.

Om polisen inte klarar av att hantera uppgiften kan en ny statlig organisation skapas för att sköta kontrollstationerna. Eller så kan driften av stationerna upphandlas och skötas av privata bilbesiktningar eller säkerhetsföretag.

Oavsett bör något göras. Att lastbilar som inte klarar av vinterväglaget fortsätter att susa fram på glashala vägar är direkt farligt.