Ostlänken kommer inte att beröras av höghastighetstågsmotionen som M, KD, SD och L orsakade en ångestvåg med tidigare i veckan. Linköping och Norrköping kan således torka svetten ur pannan, åtminstone för stunden.
Det är skandalöst att högerpartierna skrivit en så pass slarvig motion att de själva inte enats vad exakt den innebär. Medan Helena Gellerman, klimatpolitisk talesperson för Liberalerna, hävdade att alla planer, inklusive Ostlänken, skulle stoppas menade Maria Stockhaus, Moderaternas trafikpolitiska talesperson, en dag senare att Ostlänken låg säkert. Den här sortens kommunikation är ovärdig.
Hur resonerade högern kring motionen? Projektet med höghastighetsjärnvägen från Stockholm till Göteborg respektive Malmö initierades 2014 och mötte kritik från högerhåll redan då. Argumenten var inte svårförståeliga. Kostnaderna skulle bli enorma. Från början beräknades prislappen till 50 miljarder, enligt en 2003 års rapport från dåvarande Banverket. I dag är summan uppe i minst 325 miljarder (SvD 6/10).
Därtill menade man att restidsminskningen, 36 procent, inte var tillräcklig för att leda till den ökning av resenärer som skulle göra hela projektet lönsamt.
Partierna har dessutom kunnat luta sig tillbaka på Riksrevisionen. I en granskning från 2019 fastställdes att statens planering av höghastighetsjärnvägen präglats av bristande analys. Bland annat har kostnader underskattats, behoven inte problematiserats och den samhällsekonomiska effektiviteten förbisetts.
Riksrevisionen hänvisar till forskning om så kallade megaprojekt som visar att sådana projekt i det tidiga stadiet ofta hanteras av personer som är positiva till det. Risken är då att den kritiska blicken förgrumligas.
Samtidigt går det inte att stoppa projektet hur som helst. De berörda kommunerna har redan investerat miljoner kronor och tusentals timmar. Då krävs rejäl framförhållningen på riksnivå. Även om Ostlänken inte påverkas går tankarna till stackars Jönköping som ligger utmed den påtänkta banan. Kommunen har investerat i en ny stadsdel med bostäder för 25 000 invånare, som ska ligga i anslutning till den planerade stationen.
Höghastighetsjärnvägen är ett av de politiska projekt som aldrig får lämnas därhän åt populister, vare sig på höger- eller vänsterflanken. Som Expressens politiske kommentator Viktor Barth-Kron försynt påpekade: ”Nya stambanor är ett samhällsprojekt som planeras och byggs under åtskilliga decennier, för att sedan användas och underhållas i århundraden. Är det någon gång det behövs överenskommelser som överlever val är det just här” (5/10).
Hundratals miljarder, ombyggda städer och andra nödvändiga infrastrukturprojekt som nedprioriteras. Det är mycket som står spel. Veckans skrämselhicketurer var inte en bra start för den potentiella högerregeringen.
Fotnot: texten har tillfogats ett förtydligande.