Elsparkcyklarna förfular gatubilden, skadar ungdomar, orsakar bränder, möjliggör brott, förstör miljön och försämrar folkhälsan.
Voi, Tier, Bolt och Qick. När hyrhojarna kom till Linköping för fyra år sedan låg de strödda som ett grällt blinkande plockepinn i hela city. Sedan dess har hyrföretagen tvingats skärpa sina parkeringsfunktioner, medan kommunen strypt det totala antalet till 1 500 scooters.
Och ändå skräpar de i varenda rännsten – livsfarliga för rullstolsburna, blinda och gamla. De slits ut på nolltid eftersom folk inte vårdar prylar de inte äger.
Och problemen slutar inte med hyrverksamheten. När allt fler kids köper egna dumdristiga åkdon drunknar Region Östergötland i trafikskador. Ungdomar får men för livet – ofta otäcka ansiktsskador – och notan landar hos östgötska skattebetalare.
Senast i förra veckan blev en ung kvinna på elspark påkörd i Tornby och skadades allvarligt, vilket speglar bilden i en ny statlig rapport om barns och ungas ökande olyckor på elsparkcyklar.
De små hjulen svänger tvärt, fastnar mot kanter och halkar på grus, medan elmotorn ger otrolig acceleration – snorbilliga dödsfällor.
Eftersom de flesta tillverkas i Kina är konsumentkontrollerna också dåliga, vilket särskilt gäller brandrisken. För några veckor sedan tog det eld i ett garage i Ryd. Orsaken? En elspark på laddning.
Eftersom folk laddar på natten, gärna inomhus för att skydda sina hojar från tjuvar, är det en tidsfråga innan östgötar dör av de giftiga gaser som bildas när batterierna börjar brinna.
Och sedan kriminaliteten. Jämte Guccikepsar och becknarväskor har elscooters blivit givna gängattribut. Den ljudlösa framfarten är nämligen perfekt för en knarkkurir, eller en ”klivare” som skjutit en rivalpojke och snabbt vill lämna mordplatsen för att hämta sin belöning.
Hos vanligt folk ersätter de framför allt promenader och cykelturer. Därför sänker de inte heller något klimatavtryck, utan förvärrar det genom tillverkningen. Och när östgötarna slipper röra sig blir de tjockare, skörare och sjukare.
Det håller inte. Något måste göras.
Om elsparkcyklar har en motoreffekt på 250 watt och en maxfart på högst 20 knyck klassas de som cyklar. Definitionen borde ändras så att en "cykel" måste drivas genom att trampa runt pedaler, som på vanliga elcyklar.
Då skulle elscooters klassas som mopeder, som man bara får köra med körkort. Man borde inte heller få köpa moped utan att visa giltigt körkort.
Det skulle inte lösa alla problem helt och hållet, men skulle minska laglösheten.
Linköpingsborna har fått nog av 2000-talets drygaste otyg.