Rätt av Lindvall att stoppa Kartellen

Låt oss tala om musikens makt. Och ordens.

STOCKHOLM 2014-07-04
Rapkollektivet Kartellen på musikfestivalen Peace & Love i Borlänge. Sebbe Staxx.
Foto: Jacob Zocherman / SvD / TT / Kod: 71752
** OUT DN och Dagens Industri (även arkiv) och Metro **

STOCKHOLM 2014-07-04 Rapkollektivet Kartellen på musikfestivalen Peace & Love i Borlänge. Sebbe Staxx. Foto: Jacob Zocherman / SvD / TT / Kod: 71752 ** OUT DN och Dagens Industri (även arkiv) och Metro **

Foto: Jacob Zocherman / SvD / TT

Ledare2014-08-08 19:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

I början av 90-talet fick Ultima Thule ett brett genomslag inom den yngre generationen i Sverige. För många var det lite av kittlande förbjuden frukt att lyssna på bandet, som med sitt ultranationalistiska budskap var ideologiskt hemmahörande inom den högerextrema vitmaktsfären. För andra blev Ultima Thule blodigt allvar och vägen in till ett organiserat främlingsfientligt engagemang.

Jimmie Åkesson, som då ännu gick i skolan hemma i Sölvesborg, har senare berättat: "Det var musiken som var den starkaste kraften bland oss nationella, alla lyssnade ju på Ultima Thule" (Aftonbladet 29/2 2009). Linus Bylund, idag stabschef för SD i riksdagen, minns vilken avgörande roll Ultima Thule hade för honom som ung: "Allt föll på plats" (Novell, reportagetidning om musik, 25/7 2012). Ultima Thules popularitet både sammanföll med, och bidrog till, ett hårdnande politiskt klimat i Sverige. Det var en tid präglad av Ny Demokrati, attentat mot moskéer och Lasermannens härjningar.

I ett naivt försök att gjuta olja på vågorna och inleda någon slags dialog med vitmaktkulturens anhängare, välkomnades Ultima Thule att spela på Fryshuset i Stockholm 1993. Kritiken mot konserten blev massiv. Inte minst mot bakgrund av att kommunala skattepengar låg i potten för ungdomsverksamheten på Fryshuset. Men efter att Ultima Thule bedyrat att de varken var nazister eller rasister utan bara "svenska patrioter" lät Stockholmspolitikerna sig nöja. Fritidsnämndens Tjia Torpe (S) förklarade till och med att Ultima Thule var "hyvens pojkar". Undfallenheten från det etablerade demokratiska samhällets sida förskräcker.

Vi lever ånyo i ett klimat av ökad polarisering, som i likhet med Ultima Thule på sin tid underblåses av den populära hiphopgruppen Kartellen. Fast från motsatt ideologiskt håll. Kartellen har blivit ökänt för nära samröre med vänsterextremistiska organisationer, glorifierat våld som politisk metod och har en bedrövlig historik av tung kriminalitet i bagaget. Frontfiguren Sebbe Staxx bedyrar numera att han är en helhyllekille med sunda ideal. Men i SVT-programmet Uppdrag granskning den 6 maj försvarade han antidemokratiska handlingar med att "hela jävla Sverige är antidemokratiskt".

Linköpings kommun skulle finansierat Kartellens spelning på festivalen "Keep it loud" nästa helg. Det har kommunalrådet Paul Lindvall satt stopp för. Heder åt honom! Det officiella samhället får aldrig bidra till att legitimera krafter som försöker underminera demokratins värdebas.

Läs mer om