Politiker i sociala medier-åldern

Därför gör Annie Lööf och Ebba Busch rätt.

Lööf och Busch.

Lööf och Busch.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ledare2021-05-24 06:52
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Sociala medier är ett nytt tillskott i den politiska verkligheten och det märks att vår tids politiker försöker pröva sig fram till hur tekniken ska användas. Onekligen ger den möjligheter som politiker i tidigare generationer skulle ha önskat. Genom plattformar som Facebook, Instagram och Youtube kan de folkvalda upprätta direkta kanaler till väljarna, utan att behöva gå vägen genom traditionell media.

Men hur personlig bör en politiker bli, innan det påverkar hans eller hennes trovärdighet? Kanske börjar vi redan se tecken på att människor tröttnar på partiledarnas leenden och till synes perfekta liv. 

Peter Wennblad, biträdande chef på SvD:s ledarredaktionen, skrev 20/ 5 en ledare där han utmålade Annie Lööfs centerparti som ”ett fikarum för fjortisar”. Skoningslöst gick Wennblad igenom vad Lööf gjort på olika sociala medier och sammanfattade att Centerpartiet leddes av en jag-centrerad partiledare som inte märker att hennes narcissism väcker sekundärskam hos omvärlden.

Men Lööf är inte den enda partiledaren som fått en släng av den sleven. Några timmar efter Wennblads utfall mot Lööf hoppade Aftonbladets ledarsida på sitt favoritobjekt Ebba Busch (KD) och menade att hon måste välja mellan att vara partiledare eller influencer. 

Ebba Busch och Annie Lööf är helt klart de två partiledare som gjort allra mest av sociala medier. Båda är unga, båda har kombinerat småbarnsliv med rikspolitik. Busch verkar ha intresse för mode och Lööf för personlig utveckling. 

Sociala media passar också de väljargrupper som Busch och Lööf siktar mot. Det finns en konservativ ungdomskultur för vilken Ebba Busch fungerar som en influencer, i allt från klädsel till fritidsintressen. Annie Lööf försöker skaffa en bas av soja-lattedrickande entreprenörer i storstadstaden. Dessa skulle knappast identifiera sig med någon som inte har ett instagramkonto.

Samtidigt är de också partiledare för relativt små partier i behov av tydliga och kända företrädare. Kristdemokraterna hade kanske inte varit kvar i riksdagen utan intresset som Ebba Busch lyckats dra till partiet. Centern har under Annie Lööf stabiliserat sig på en nivå där de inte legat på trettio år. Lööf har gett C en fräschör och en aktualitet partiet inte haft på länge. 

Men varken Busch eller Lööf lär någonsin bli statsministrar. De behöver inte bygga den typen av tungt förtroende. I tredje avsnittet av SVT:s Politikbyrån diskuterades just politikernas val av att delta i sociala medier. Då slogs bland annat fast att Fredrik Reinfeldt konsekvent vägrade, och är den politiker i modern tid som nått högst förtroende bland väljarna. Man behöver alltså inte jaga lajks.