Det händer att ungdomar försöker tjäna extrapengar på att utföra tjänster med sina epor och a-traktorer. Bland annat köra folks sopor till tippen. Något lagens långa arm påpekar är olagligt. I Gävleborgs län har en ungdom till och med anmälts för att sakna så kallat trafiktillstånd.
För att få ett sådant tillstånd krävs godkänt på kunskapstester kring yrkestrafiklagstiftning, gott anseende samt tillräckliga ekonomiska resurser. Alltså kapital på minst 9 000 euro för det första fordonet och 5 000 euro för varje fordon därefter. Kontroller sker mot misstanke- och brottsregister, vägtrafikregistret, bolagsregistret och Kronofogden.
”Om man utför den här typen av transport och saknar tillstånd, då kan man bli misstänkt för olaga yrkesmässig trafik och det ser vi mycket allvarligt på”, förklarar Björn Thunblad, gruppchef för trafikpolisen i Eskilstuna, för SVT.
I sak har polisen rätt. Den som transporterar gods mot betalning ska enligt lagen ha trafiktillstånd. Grundtanken är inte dålig eftersom det är för att minska risken för osund konkurrens. Men det kan vara värt att påpeka att till och med Polisens egna entreprenörer saknat trafiktillstånd och att hälften av Sveriges flyttfirmor kör utan trafiktillstånd. Det torde vara ett större problem än några a-traktorburna ungdomar som försöker göra något vettigt av sin fritid.
För vi kan inte döda ungdomars lust och företagsamhet på det här viset. Till och Företagarna i Mellansverige, som ju företräder bland annat de etablerade åkerierna med trafiktillstånd, är positiva till ungdomars initiativ.
Med rätta. En ungdom med a-traktor och ett litet släp konkurrerar inte med ett åkeri som kör containrar. Det primära med att anlita en företagsam ungdom är inte att bli av med soporna. Det är att stimulera och belöna arbete och flit. Att köpa sopkörning av ungdomar är som att köpa majblommor – något man gör för säljarens skull.
Som tur är går det att möta de statliga företrädarnas exakta tolkning av lagen med samma snävhet. Det är om du säljer en transporttjänst som du behöver trafiktillstånd. Om du säljer en tjänst där transporten av nödvändigt material ingår behövs inget sådant tillstånd. Den som tar betalt för att transportera någons sopor behöver trafiktillstånd. Den som tar betalt för att städa klarar sig utan.
Så om ungdomarna expanderar sina verksamheter till städning och att soporna som blir över tas till tippen ingår i städandet, inte är själva tjänsten, torde inget trafiktillstånd krävas. Det innebär dessutom att ungdomarna kan debitera fler timmar.
Det är trots allt inte så här vi ska forma morgondagens entreprenörer. De ska lära sig att använda sin nyfikenhet och sitt driv att hitta nya vägar framåt och övervinna svårigheter för att utvecklas som företagare. Inte lära sig att det viktiga är att övervinna staten.