Det skräckexempel som hösten 2019 var Skolverkets första förslag till nya kursplaner för grundskolan innehåller nu väsentligt färre problem. Förra veckan fattade regeringen beslut om de åtgärdade planerna, och på fredagsmorgonen presenterade utbildningsminister Anna Ekström (S) de viktigaste förändringarna. Hon kunde inte minst meddela att antiken, Bibeln och nationalsången finns med, från att ha varit bortrensade i Skolverkets första utkast.
Andra positiva delar i de nya kursplanerna är att faktakunskap och förståelse betonas tydligare i lägre årskurser, medan analyskraven ökar när eleverna blir äldre. Dessutom har planerna överlag blivit enklare att förstå genom att innehållet konkretiserats.
Ekström gör också en poäng av att inga onödiga exempel på kursinnehåll längre förekommer, eftersom lärarna ska veta vilka kunskaper som eleverna behöver ha. Och visst är det rimligt att exempel som verkligen är onödiga tas bort, men det finns fortfarande en stor poäng med att viktigt innehåll står klart och tydligt i kursplanerna.
Om elever eller föräldrar kritiserar innehållet i undervisningen kan läraren enkelt hänvisa till det överordnade dokumentet. Samma sak gäller åt andra hållet, ifall en lärare skulle slarva med undervisningen.
Ett problem som blev ännu tydligare under Skolverkets försök till utrensningar hösten 2019 är den så kallade stoffträngseln. Det handlar om att undervisningstiden inte räcker för alla moment som ska hinnas med. Effekten blir antingen att vissa delar faller bort eller att de stressas igenom – båda är allvarliga problem.
Ekström meddelade att Skolverket har fått i uppdrag att se över timplanen. Men med tanke på de resultat Skolverket tidigare har levererat behöver regeringen vara tydligare än så. Direktiven till Skolverket behöver vara att timplanen ska utökas, inte bara ses över.
Det är anmärkningsvärt att regeringen gärna utökar antalet skolår, och till exempel har gjort förskoleklass obligatoriskt, men drar sig för att förlänga de befintliga skoldagarna. Det är uppenbart att de nuvarande lektionstimmarna överlag inte räcker till. Samtidigt finns det gott om utrymme att förlänga skoldagarna – i synnerhet för de yngre årskurserna.
På det stora hela är de nya kursplanerna en förändring i rätt riktning. Men utan tillräckligt med tid för undervisning kommer många av problemen med dagens skola att finnas kvar.