Ostlänken är en gemensam angelägenhet för Linköping och Norrköping, ja för hela länet. Politiker och näringsliv är överens om denna århundradets satsning för transport- och arbetsförutsättningar för en miljon människor i området. Fråga Östsvenska Handelskammaren och tåget har redan börjat rulla.
Samtidigt måste Linköping och Norrköping göra egna förhandlingar, och där ligger storebror långt efter lillebror...
Medan Linköping är på förhandlingsstadiet med Trafikverket gällande tunnel eller bro, har parterna kommit överens i grannstaden. Det talas till och med om en tidigarelagd byggstart!
Men det hänger på frågan om hur rälsen ska dras genom Linköping. I måndags kritiserade Norrköpings Lasse Stjernkvist (S) sina kolleger i Linköping för att sätta allt på ett kort (en tunnel). Det menar å andra sidan Linköpingspolitikerna är en förutsättning för att få sin vilja igenom. På ledarplats i Norrköpings Tidningar tycker man att rälsen kan börja byggas mellan Norrköping och Stockholm, och strunta i Linköpingspolitikerna som tror att de äger frågan.
Kommer Linköpings envishet att löna sig, eller får vi se snabbtågen susa förbi på en räls utanför stan? Och när får Linköpingsborna veta hur det blir? 2017 tycks inte längre så fjärran.