Nej, det finns inga året-runt-däck

Det borde krävas riktiga sommardäck och riktiga vinterdäck.

Man ska inte köra med samma däck året runt. Därför är det bra att många östgötar lär byta däck nu i dagarna, särskilt om de sätter på dubbdäck.

Man ska inte köra med samma däck året runt. Därför är det bra att många östgötar lär byta däck nu i dagarna, särskilt om de sätter på dubbdäck.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ledare2024-11-20 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Yrande drog ännu en vinter in över slätten för att plåga länets bilistkår i några månader. Härdade av decenniers drabbningar med vädrets makter rustar östgötarna nu sina fordon med vinterdäck.

Förr hade nästan alla dubbar på sina vinterdäck, men i dag kör ungefär varannan östgöte med dubbfria friktionsdäck som får sitt vintergrepp genom extra mjukt gummi och fler skåror som ska nypa fast i snön.

Vad ligger bakom detta däckskifte?

Vissa förare har lockats av en genväg. Dubbdäck är förbjudna på sommaren, men friktionsdäck får sitta kvar året runt. Smart, tänker latmaskarna, att slippa huka i blåsten och krångla med domkraft och fälgkors två gånger om året.

Det är dock ett feltänk. I sommarvärmen blir vintergummit för mjukt. Då slits däcken snabbt ut, men framför allt blir mönsterskårorna sladdriga och försämrar bromsförmågan. Sju procent av sommarförare kör med vinterdäck, men 17 procent av dödsolyckor på sommaren sker med vinterdäck – en ordentlig överrepresentation. Däck som funkar bra på vintern funkar dåligt på sommaren.

Därför finns det heller inga ”året-runt-däck”. Däck som marknadsförs så, och som blivit vanliga framför allt på leasingbilar, är bara friktionsdäck som tillverkats enligt de lägsta vinterkraven för att funka OK på sommaren. Idén kanske passar Sydeuropa, men i svensk vinterkyla blir gummit för hårt, samtidigt som det ändå är för mjukt på sommaren. Dumt.

Att ha en bil innebär frihet under ansvar, och ritualen att byta däck varje vår och höst är helt enkelt en del av det ansvaret. Reglerna borde snävas in så att de kräver riktiga sommardäck och riktiga vinterdäck.

Och många östgötar bör nog välja dubbdäck, åtminstone på landet.

Det stämmer förvisso att friktionsdäck ger bättre grepp i slirig snömodd än vad dubb gör. Detta gäller dock främst tidsfönstret innan plogbilen hinner röja upp efter ett kraftigt snöfall. Ett mer utdraget problem är temperatursvängningar kring fryspunkten – ett tillstånd som blivit vanligare i Östergötlands allt mildare vintrar, och som kan leda till livsfarlig blankis som bara dubbar kan hantera.

Dessutom kan friktionsdäck polera snöiga eller isiga vägbanor så att de blir ännu halare för alla. För att underlaget ska luckras upp igen krävs att en viss andel kör med dubb.

I hårt trafikerade stadsmiljöer som Hamngatan i Linköping förgiftas luften visserligen av partiklar som dubbdäcken river upp. Det problemet kan dock lösas genom att leda om biltrafiken och sprida ut den. Då kommer man också åt avgaser och buller.

Och oavsett vilka däck man väljer är det viktigaste att köra försiktigt när vinterväglaget är lömskt.