Har valstugorna spelat ut sin roll 2022? Det frågade sig Correns Frida Glenning Ströberg när hon begav sig till Stora torget i Linköping (23/8). Stadsfesten är i gång och många rör sig ute på stan. Tidsmässigt är det perfekt för partierna att träffa så många väljare som möjligt.
Första gången en valstuga dök upp i Sverige var 1946, i samband med kommunalvalet i Stockholm. På den tiden – och fram tills bara för några år sedan – var möjligheterna för gemene väljare att direkt få svar på sina frågor bra färre. I dag hittar man det mesta på internet.
Frågan är om det alternativet alltid är det bästa. Eller borde vara det enda.
”Jag är snart villig att rösta på vem som helst som inte behandlar mig som en idiot”, utbrast DN:s Erik Helmerson häromdagen (24/8). Han menar att valrörelsen präglas av en sällan skådad dumhet, där blind lojalitet, fultolkningar och demonisering av motståndaren står i centrum.
Som ett av exemplen tar han upp Morgan Johanssons (S) twittrande. Justitie- och inrikesministern skrev förra veckan att Moderaterna påstod att statsminister Magdalena Andersson är djävulen. Bakgrunden? Partiets presschef hade dragit till med det gamla citatet ”When you dance with the devil, the devil doesn't change. The devil changes you”, angående att Centerpartiet var beredda att sitta i en S-regering.
Hur dumma tror statsrådet att S-väljarna är?
Som om inte Helmersons budskap var tydligt nog, råkade reklampanelerna vid sidan av texten visa Moderaternas kampanj ”Åtta förlorade år”. Ett slags kosmiskt inbankande av poängen. Klickar man på annonsen kommer man till hemsidan intefyraårtill.se. Där har partiet sammanställt en slags granskning av regeringens förda rättspolitik de två senaste mandatperioderna. Och ja, slutsatsen är precis den ni tror.
Negativt kampanjande är ingen ny företeelse. I sociala medier-tidevarvet är detta enklare än någonsin. Partierna spenderar hundratusentals kronor på riktade inlägg som förkunnar hur dumelaka motståndarna är, oavsett om det handlar om skattehöjningar, privatiseringar eller hanteringen av gängvåldet (TV4 19/8). Inläggen innehåller nästan aldrig information om vad det egna partiet vill göra åt saken.
Det är i dessa tider det mellanmänskliga mötet är viktigare än någonsin. Självklart kan man läsa om partierna på deras hemsidor och sociala kanaler. Risken är dock att man på köpet översköljs av den där dumheten, den cyniska nedvärderingen av väljarnas intellektuella förmåga.
Valstugorna fyller därför en viktig funktion. När vi möter partirepresentanterna som försöker vinna vår gunst öga mot öga kan vi gemensamt ta ansvar för att höja nivån på samtalet. Låt oss ta vara på denna möjlighet.